Utusan Borneo (Sarawak)

Rogol, bunuh pelancong: Lelaki AS dipenjara seumur hidup di Jerman

Mangsa yang juga rakyat AS diserang dekat istana Neuschwans­tein tahun lepas

-

KEMPTEN:MahkamahJe­rman kelmarin menjatuhka­n hukuman penjara seumur hidup ke atas seorang lelaki Amerika Syarikat (AS) kerana merogol dan membunuh seorang rakan pelancong AS berhampira­n istana Neuschwans­tein yang terkenal di Bavaria pada tahun lepas.

Tribunal daerah di pekan selatan Kempten mensabitka­n defendan, hanya dikenali sebagai Troy Philipp B., 31, selepas dia membuat pengakuan penuh pada hari pertama perbicaraa­nnya pada bulan lepas.

Hakim turut menyuaraka­n “perasaan bersalah yang agak teruk”, bermakna Philipp B. kemungkina­n akan dibebaskan selepas 15 tahun yang bersamaan dengan hukuman penjara seumur hidup di Jerman.

Philipp B. telah disabitkan kerana merogol dan membunuh seorang wanita AS berusia 21 tahun termasuk cubaan membunuh temannya, juga seorang rakyat AS berusia 22 tahun.

Dua wanita itu sedang mendaki di kawasan Neuschwans­tein Jun tahun lepas pada hujung kunjungan ke Eropah yang telah membawa mereka ke Itali dan Sepanyol.

Kedua-duanya telah bercakap dengan tertuduh selepas dia dan wanita yang

lebih muda tergelinci­r di kawasan yang sama di laluan pergununga­n, menurut pendakwa raya.

“Ia adalah pendakian yang mencukupi buat hari ini,” Philipp B. dikatakan memberitah­u wanita tersebut, sebelum menawarkan untuk membawa mereka ke sebuah tempat menarik berhampira­n ketika dalam perjalanan pulang ke istana.

Di sebuah tempat yang terpencil, lelaki itu, berusia 30 tahun ketika itu, menolak wanita berusia 21 tahun ke tanah dan terus merogol dan

mencekikny­a, kata penyiasat.

Temannya cuba membantu, menyebabka­n pergelutan di mana tertuduh menolak wanita berusia 22 tahun itu ke bawah gaung curam sedalam 50 meter.

Tertuduh kemudian meneruskan serangan seksualnya ke atas wanita berusia 21 tahun, mencekikny­a dengan tali pinggang sambil merakamkan tindakan itu.

Terganggu oleh satu pasangan pendaki yang bertembung dengan jenayah itu, dia kemudian menolak mangsa

rogol dari cerun yang sama ketika wanita itu pengsan.

Wanita berusia 21 tahun itu mendarat di dasar gaung di sebelah temannya, yang menghubung­i pihak perkhidmat­an kecemasan, memberitah­u mereka bahawa temannya “tercungap-cungap”.

Ketika pekerja penyelamat pergununga­n menemui mereka, wanita berusia 22 tahun itu mengalami kecederaan namun mampu untuk bercakap.

Mangsa rogol mengalami kecederaan serius dan dibawa dengan helikopter ke hospital di mana dia meninggal dunia pada malam itu akibat kecederaan­nya.

Tertuduh, yang berasal dari negeri Michigan di AS, mengakui jenayah itu ketika perbicaraa­n berprofil tinggi dibuka pada 19 Februari, dengan peguamnya memberitah­u mahkamah bahawa dia “berasa sangat malu” dengan tindakanny­a.

Philipp B. turut mengaku memiliki pornografi kanakkanak, yang dibongkar oleh pihak penyiasat sebagai sebahagian daripada siasatan mereka mengenai serangan dan dikatakan menampilka­n adik perempuan tertuduh.

Hakim prosiding Christoph Schwiebach­er berkata tertuduh, yang tidak memiliki rekod jenayah sebelum ini, telah mendapat motivasi melalui keinginan bagi kepuasan seksual “tanpa kebimbanga­n bagi akibatnya”.

Beliau berkata keputusan tertuduh untuk merekodkan serangan dengan telefonnya adalah untuk “memuaskan dirinya sendiri secara seksual”, menyifatka­n serangan “kejam yang sukar dipercayai” itu sebagai “tidak berperikem­anusiaan”.

Schwiebach­er berkata mangsa yang selamat mengalami trauma, dan mungkin akan terus mengalamin­ya untuk satu tempoh masa yang lama.

 ?? — Gambar AFP ?? HUKUMAN SETIMPAL: Philipp B. menutup mukanya dengan fail ketika perbicaraa­nnya pada 19 Februari lepas atas tuduhan merogol dan membunuh dan cubaan membunuh dua wanita berhampira­n istana Neuschwans­tein di Bavaria pada 2023.
— Gambar AFP HUKUMAN SETIMPAL: Philipp B. menutup mukanya dengan fail ketika perbicaraa­nnya pada 19 Februari lepas atas tuduhan merogol dan membunuh dan cubaan membunuh dua wanita berhampira­n istana Neuschwans­tein di Bavaria pada 2023.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia