Utusan Borneo (Sarawak)

Membina asas pendidikan yang teguh di UTAR melalui program asasi yang transforma­si

-

KUALA LUMPUR: Memulakan perjalanan pendidikan tinggi adalah prospek yang menarik namun memastikan asas yang kukuh adalah kunci untuk mencapai kecemerlan­gan akademik.

Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR), sebuah universiti swasta tanpa keuntungan menawarkan pendidikan berkualiti namun berpatutan kepada graduan sekolah menengah melalui program asasi selama setahun.

Program ini disediakan oleh Pusat Pengajian Asasi (CFS) di Kampus Kampar dan Kampus Bandar Sungai Long, memberikan persediaan kepada pelajar untuk melanjutka­n pelajaran ke program ijazah pilihan mereka.

Pelajar boleh memilih antara program Asasi Sains atau Asasi Seni. Program Asasi Seni menawarkan aliran Seni dan Sains Sosial serta Pengurusan dan Perakaunan. Sementara itu, program Asasi Sains membolehka­n pelajar memilih antara aliran Sains Fizikal dan Sains Biologi.

Program Asasi UTAR memenuhi pelbagai keperluan dan aspirasi setiap pelajar. Sama ada meneroka sains, mendalami seni atau menjelajah dalam perniagaan, kurikulum menyeluruh ini memberikan laluan pembelajar­an yang disesuaika­n dengan matlamat akademik pelajar.

Pendekatan peribadi ini memastikan keseimbang­an yang betul antara pengetahua­n asas dan kepakaran khusus subjek, seperti yang diutarakan oleh Pengarah CFS Melissa Stefanie Netto (Kampus Bandar Sungai Long) dan Ts Tan Lee Siew (Kampus Kampar).

Berperanan sebagai jambatan antara pendidikan sekolah menengah dan program ijazah yang spesifik, program Asasi UTAR memudahkan peralihan yang lancar, membolehka­n pelajar meneroka pelbagai mata pelajaran sebelum menetapkan bidang khusus.

Ini bukan sahaja membantu membuat keputusan yang berinforma­si mengenai jalan akademik dan kerjaya, tetapi juga meningkatk­an kebolehan untuk menyesuaik­an diri dan

bersifat serba boleh dalam pasaran pekerjaan yang berubah dengan cepat.

Program Asasi UTAR yang terkenal dirancang untuk membekalka­n pelajar dengan pengetahua­n asas, kemahiran penting, kemahiran penyajian, dan penguasaan bahasa Inggeris.

Persediaan ini memastikan peralihan yang lancar ke lebih daripada 130 program ijazah dan pasca-siswazah di UTAR, memberikan kepercayaa­n kepada pelajar untuk menangani cabaran akademik dan dunia profesiona­l dengan yakin.

UTAR juga menyokong pelajar yang mencapai kejayaan akademik dengan menawarkan biasiswa dan pinjaman. Mereka yang mencapai 5A atau lebih dalam SPM secara automatik diberikan

Biasiswa UTAR untuk Pelajar Cemerlang yang menampung yuran pengajian sehingga 100 peratus untuk program asasi.

Dengan memberi keutamaan kepada kesejahter­aan pelajar, Jabatan Hal Ehwal Pelajar (DSA) UTAR menyediaka­n perkhidmat­an kaunseling untuk membantu pelajar menavigasi aspek akademik, kerjaya dan peribadi kehidupan universiti.

Kaunselor yang berkelayak­an sentiasa sedia membantu di kampus.

Sejak penubuhann­ya pada tahun 2002, UTAR telah mendapat reputasi sebagai salah satu institusi pendidikan tinggi swasta yang berkembang pesat di negara ini.

Dengan kira-kira 20,000 pelajar di seluruh kampus di

Kampar, Perak dan Bandar Sungai Long, Selangor, UTAR menawarkan lebih daripada 130 program dari Pengajian Asasi hingga Ijazah Sarjana, dan PhD dalam Bidang Perakaunan, Perniagaan, Kewangan dan Ekonomi, Sains Aktuari, Matematik dan Pengurusan Proses, Pertanian dan Sains Makanan, Sains Sosial dan Pendidikan, Kajian Cina, Industri Kreatif, Animasi Digital, Multimedia dan Reka Bentuk, Kejurutera­an dan Alam Bina, Teknologi Maklumat dan Komunikasi, Sains Hayat dan Fizikal dan Perubatan dan Sains Kesihatan.

Untuk maklumat lanjut, lawati www.utar.edu.my atau hubungi 05-468 8888 (Kampus Kampar), 03-9086 0288 (Kampus Bandar Sungai Long).

 ?? ?? MENAWARKAN PERSEDIAAN: UTAR Kampus Bandar Sungai Long terletak di Selangor.
MENAWARKAN PERSEDIAAN: UTAR Kampus Bandar Sungai Long terletak di Selangor.
 ?? ?? PENDIDIKAN BERKUALITI: UTAR Kampus Kampar terletak di Perak.
PENDIDIKAN BERKUALITI: UTAR Kampus Kampar terletak di Perak.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia