Utusan Borneo (Sarawak)

Raya muncul wira, nadi kemaraan Arsenal

Menyelamat­kan dua cubaan gol ketika The Gunners tewaskan Porto 4-2 untuk mara ke suku akhir Liga Juara-Juara

- Pengurus Arsenal

LONDON: David Raya menjadi wira ketika Arsenal menewaskan Porto 4-2 menerusi sepakan penalti pada Rabu untuk mara ke suku akhir Liga Juara-Juara buat kali pertama sejak 2010.

Kedua-dua pasukan terikat dengan agregat 1-1 selepas perlawanan kedua yang menarik di Emirates tetapi Raya menyelamat­kan dua cubaan gol dalam perlawanan penentuan untuk mematahkan hati juara dua kali itu.

Penjaga gol itu menyelam sepenuhnya untuk menafikan Wendell dan mengulangi kejayaan menentang cubaan Galeno, manakala pasukan tuan rumah menyempurn­akan keempat-empat penalti mereka.

Ini adalah kali pertama perlawanan Liga Juara-Juara diputuskan melalui penalti sejak perlawanan akhir 2016 antara Real Madrid dan Atletico Madrid.

“Kami sangat gementar, mengharapk­an yang terbaik namun kami tahu bahawa ia (penalti penentuan) ialah bak loteri,” kata pengurus Arsenal, Mikel Arteta kepada TNT Sports.

“Sangat gembira. Sudah 14 tahun (tidak mara ke suku akhir), ia masa yang lama untuk kelab seperti Arsenal dan ia menunjukka­n betapa sukarnya ia. Kami benar-benar terpaksa berusaha untuk mencari detik ajaib di penghujung­nya. “

“Kami telah bersabar, bekerja keras dan ramai orang telah membuat keputusan yang baik dan menunjukka­n keberanian dalam saat-saat sukar dan kami mahu berada di sini,” tambahnya.

Kami sangat gementar, mengharapk­an yang terbaik namun kami tahu bahawa ia (penalti penentuan) ialah bak loteri.

Raya, pinjaman daripada Brentford, berkata ia “saat yang hebat secara peribadi dan keseluruha­nnya”.

“Ini bermakna segalagala­nya. Kamu bermain bola sepak untuk perkara seperti ini dan saya bertuah kerana bermain untuk Arsenal, berada di Liga Juara-Juara dan layak ke suku akhir.”

Ketinggala­n 1-0 dari perlawanan pertama, pasukan pendahulu Liga Perdana Arteta tidak mempamerka­n tahap terbaik menentang pasukan Porto yang berdisipli­n.

Leandro Trossard menyamakan kedudukan agregat

Arsenal sejurus sebelum separuh masa.

Anak buah Sergio Conceicao telah berjaya memainkan pasukan tuan rumah semasa pembukaan, mencipta peluang yang cukup untuk menjadikan­nya malam yang mencemaska­n.

Kedua-dua pasukan bergelut dalam tempoh pembukaan yang hambar, Porto cuba untuk memperlaha­nkan permainan dengan membazirka­n masa semasa lontaran bola dan sepakan gol, sehingga menimbulka­n kekecewaan penonton tuan rumah.

Pertahanan Arsenal, Ben White menyaksika­n tandukanny­a

tersasar pada minit keempat manakala kapten Martin Odegaard terlepas pintu gol 10 minit kemudian.

Porto, yang kali terakhir dinobatkan sebagai juara Eropah di bawah kendalian Jose Mourinho pada 2004, juga membuat beberapa peluang.

Evanilson melakukan rembatan ke arah gol namun terkena tiang dan cubaannya beberapa minit kemudian ditepis Raya.

Kejayaan akhirnya datang pada minit ke-41 hasil daripada Odegaard, yang melepasi lawan dan mengumpan buat

Trossard dengan hantaran rendah.

Trossard dengan tenang membuat tendangan melepasi penjaga gol Diogo Costa dan ke sudut jauh gol untuk meredakan ketegangan.

Pasukan pelawat, yang tidak pernah memenangi perlawanan di England dalam 22 percubaan sebelum ini, memulakan separuh masa kedua dengan mantap sementara Arsenal bergelut.

Arsenal menyangka mereka telah menggandak­an pendahulua­n pada pertengaha­n separuh masa kedua apabila Odegaard menjaringk­an bola tetapi gol itu dibatalkan

Mikel Arteta

kerana kekasaran oleh Kai Havertz ke atas Pepe.

Tidak lama kemudian Porto menerpa ke hadapan dan Raya menyekat cubaan Francisco Conceicao dari tepi kotak penalti.

Arteta memasukkan Gabriel Jesus pada minit ke-83 dan bekas pemain Manchester City itu hampir menjaringk­an gol dengan sentuhan pertamanya.

Pasukan tuan rumah kelihatan lebih mengancam pada awal masa tambahan tetapi Porto kekal mengasak, dengan pemain gantian Mehdi Taremi membuat cubaan tetapi melencong.

Arteta membawa masuk Eddie Nketiah dan Oleksandr Zinchenko pada masa tambahan tetapi kedua-dua pihak tidak dapat mencari gol kemenangan dan perlawanan dibawa ke penalti penentuan. — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? AKSI TUMPUAN: Penjaga gol Porto Diogo Costa (balakang, kiri) menampan keluar bola dari gawang gol pada perlawanan Liga Juara-Juara di antara Arsenal dan Porto di Stadium Arsenal di London, kelmarin.
— Gambar AFP AKSI TUMPUAN: Penjaga gol Porto Diogo Costa (balakang, kiri) menampan keluar bola dari gawang gol pada perlawanan Liga Juara-Juara di antara Arsenal dan Porto di Stadium Arsenal di London, kelmarin.
 ?? ?? HEBAT: Raya, Martin Odegaard, Bukayo Saka, Ben White dan Declan Rice meraikan gol dari sepakan penalti pada perlawanan Liga Juara-Juara di antara Arsenal dan Porto di Stadium Arsenal di London, kelmarin.
HEBAT: Raya, Martin Odegaard, Bukayo Saka, Ben White dan Declan Rice meraikan gol dari sepakan penalti pada perlawanan Liga Juara-Juara di antara Arsenal dan Porto di Stadium Arsenal di London, kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia