Utusan Borneo (Sarawak)

Vinicius inspirasi Brazil ceriakan akademik dengan elemen bola sepak

- — AFP

SAO GONÇALO: Di sebuah sekolah rendah di Brazil yang gilakan bola sepak, murid-murid didorong dalam akademik di dalam bilik darjah yang menyerupai padang bola sepak - dengan avatar maya yang diilhamkan oleh bintang pemain penyerang, Vinicius Junior yang bersorak pada setiap jawapan yang betul.

Duduk di atas kusyen bercorak bola sepak di lantai rumput tiruan di dalam kelas, mereka belajar menggunaka­n tablet dan telefon pintar menggunaka­n aplikasi yang dicipta oleh Institut Vini Jr, yang dimulakan oleh atlet Real Madrid itu untuk menambahba­ik pendidikan awam dalam komuniti yang kurang bernasib baik.

“Saya belajar lebih baik apabila saya menggunaka­n aplikasi itu, ia lebih mudah, ia kelihatan seperti permainan,” kata Ana Clara da Silva yang berusia 11 tahun di Sao Goncalo, tempat kelahiran Vinicius, di pinggir Rio de Janeiro.

Da Silva bersekolah di sekolah perbandara­n Visconde de Sepetiba, satu daripada sepuluh sekolah di empat buah negeri Brazil yang menerima bantuan pendidikan daripada institut itu.

Lebih kurang 4,500 pelajar dan 500 guru telah mendapat manfaat daripada projek itu, yang dilancarka­n pada 2021. Menjelang akhir tahun ini, ia mahu mencapai 30 sekolah.

Tanpa niat untuk menggantik­an guru manusia, aplikasi itu direka bentuk sebagai bantuan.

Setiap murid mempunyai akaun peribadi, di mana kemajuan mereka direkodkan semasa mereka menjawab soalan yang dikemukaka­n dengan cara bermain dan berinspira­sikan bola sepak mengenai subjek termasuk matematik, Bahasa Portugis atau sains.

Dalam format permainan biasa, setiap tahun persekolah­an disifatkan sebagai “musim” sementara setiap subjek sebagai “perlawanan,” manakala avatar “Vinizinho Jr” meraikan setiap jawapan yang betul seolah-olah ia adalah gol.

“Kami menggunaka­n kuasa bola sepak, wataknya yang suka bermain” untuk memberi inspirasi kepada kanak-kanak untuk belajar, kata pengurus eksekutif Institut Vini Jr Victor Oliveira kepada AFP.

“Semua yang kami pelajari, kami praktikkan pada aplikasi itu. Ia membantu kami belajar kerana kami disambungk­an ke telefon kami, tetapi kami tidak terputus dari pengajian kami,” kata Yuri Rodrigues yang berusia 11 tahun.

Institut itu, yang pada mulanya dibiayai oleh Vinicius sahaja tetapi kini dibantu penaja lain, juga bertujuan untuk menangani bencana perkauman di negara itu, yang lebih separuh pendudukny­a berkulit hitam atau berbangsa campuran.

Ia telah melancarka­n manual latihan anti-perkauman dan telah memberikan arahan mengenai subjek itu kepada kira-kira 80 guru pada tahun lalu.

Ia subjek yang dekat dengan hati penyerang Brazil itu, yang telah menjadi mangsa beberapa insiden diskrimina­si di Sepanyol.

“Dia sangat penting kepada kami semua,” kata Ana Clara yang berusia 11 tahun.

“Saya gembira dia tidak pernah berputus asa. Dan kerana suaranya mencapai khalayak ramai, dia boleh berjuang untuk kami,” katanya.

Pada bulan Oktober, Vinicius menerima Hadiah Socrates untuk kerja amal di anugerah bola sepak tahunan Ballon d’Or.

Dan bulan lalu, pemain berusia 23 tahun itu dilantik sebagai Duta Muhibah UNESCO, pemain bola sepak Brazil kedua yang menerima penghormat­an itu selepas Pele.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia