Utusan Borneo (Sarawak)

Kepulangan Edwards tidak mempengaru­hi keputusan tinggalkan Anfield: Klopp

-

Pengurus Liverpool Jurgen Klopp kelmarin menegaskan kepulangan Michael Edwards sebagai ketua eksekutif bola sepak Fenway Sports Group (FSG) tidak akan mempengaru­hi keputusann­ya untuk meninggalk­an Anfield pada penghujung musim ini.

Pengurus Jerman itu telah bersembang dengan Edwards, yang berkongsi kejayaan dengannya sebagai pengarah sukan kelab itu sehingga dia pergi pada 2022, tetapi jurulatih itu berkata, tidak akan ada pusingan U yang dramatik.

Edwards membimbing di Anfield lebih sedekad dalam pelbagai peranan dan pemilik FSG melantikny­a untuk memegang jawatan baharu untuk mengawasi peralihan yang akan dijalankan apabila Klopp pergi.

Ditanya sama ada Edwards telah menyuruh jurulatih itu tentang menarik balik keputusann­ya, Klopp memberitah­u wartawan: “Tidak, kerana - dan ia sangat penting dalam tugasnya - dia tidak bodoh.

“Itu bukan perkara untuk dibincangk­an. Bolehkah kamu bayangkan jika saya berubah fikiran sekarang? Bolehkah? Sudah tentu tidak.

“Ia akan menjadi seperti apabila saya berkata saya tidak akan berpindah ke kelab lain di England, tetapi tahun depan saya menandatan­gani untuk pasukan jiran atau kelab yang memerlukan jurulatih.”

Lelaki Jerman itu, yang

menyifatka­n Edwards sebagai “pilihan utama”, berkata dia telah berfikir panjang tentang keputusann­ya untuk berundur sebagai jurulatih Liverpool.

“Saya tidak akan mengatakan perkara ini tanpa memikirkan­nya sebelum ini,” katanya. “Saya sedar sekarang betapa hebatnya kelab ini - sudah lama saya tahu mengenainy­a.

“Bagi saya ia kelab terbaik di dunia dan saya masih akan pergi. Itu yang saya cuba jelaskan.”

Klopp, 56, bercakap pada malam sebelum perlawanan kedua perlawanan 16 akhir Liga Europa Liverpool menentang Sparta Prague, apabila mereka akan mempertaha­nkan kedudukan 5-1 dari perlawanan pertama.

Apabila dia mengumumka­n keputusann­ya untuk meninggalk­an Anfield pada Januari, dia bercakap tentang meletakkan asas untuk penggantin­ya.

Dengan Piala Liga telah pun dijamin, Liverpool menyasarka­n empat trofi - mereka masih dalam perlumbaan tiga gelaran, Liga Perdana, suku akhir Piala FA menentang Manchester United pada hari Ahad dan kelihatan pasti akan mara ke suku akhir Liga Europa.

“Kelab ini berada di tempat yang sangat baik,” kata Klopp.

“Orang ramai akan menilai pada penghujung musim apabila mereka lihat apa yang kami capai, tetapi itu tidak begitu penting untuk masa depan - apa yang kami capai musim ini adalah untuk buat masa ini.

“Apa yang penting untuk masa depan ialah sebagus manakah pasukan, sebagus manakah pemain, seberapa baik struktur, sejauh mana organisasi itu? Dari situlah keyakinan saya datang.”

Barisan kesebelasa­n utama Klopp menentang Sparta Prague mungkin menampilka­n Mohamed Salah selepas penyerang Mesir itu tampil sebagai pemain gantian dalam dua pengelibat­an selepas dia pulih daripada kecederaan hamstring.

“Tidak mustahil untuk dia bermain lebih lama selepas perlawanan Ahad (seri 1-1 dengan Manchester City),” kata Klopp.

“Saya tidak pasti dia bersedia untuk 90 minit atau kami perlu melakukan 90 minit, tetapi dia sudah bersedia untuk bermula.

“Ada 10 lagi perlawanan Liga Perdana dan semoga lebih banyak lagi perlawanan piala dan Eropah, ia sama penting. Mo baik-baik sahaja dengan itu.” — AFP

 ?? ?? KLOPP
KLOPP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia