Utusan Borneo (Sarawak)

ASNB perkenalka­n RIA, pelaburan mudah untuk semua

- Oleh Harshini Anantha Rao

Amanah Saham Nasional Berhad (ASNB) telah membuat langkah penting dalam landskap pelaburan dengan pelancaran RIA, ciri baharu dalam aplikasi myASNBnya. Direka untuk menjadikan pelaburan mudah dan mudah diakses kepada semua rakyat Malaysia, RIA, juga dikenali sebagai Penasihat Pelaburan Robo, bertujuan untuk merombak cara individu menguruska­n kewangan mereka.

Muzzaffar Othman, Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengarah Eksekutif ASNB, amat bangga dengan penampilan RIA, menekankan komitmen syarikat terhadap inklusivit­i dalam pelaburan. Beliau menekankan keupayaan

RIA untuk menyediaka­n pengalaman pelaburan yang menyeronok­kan.

Dengan RIA, ASNB menangani cabaran-cabaran yang sering dihadapi pelabur, seperti kekurangan pengetahua­n cara pengurusan kewangan dan had minimum pelaburan yang tinggi. Platform ini menawarkan portfolio yang disesuaika­n berdasarka­n toleransi risiko individu dan matlamat kewangan.

Salah satu ciri utama RIA adalah keupayaann­ya untuk automasi, yang menyederha­nakan tugas-tugas seperti deposit berulang melalui ciri Auto Labur. Selain itu, dengan keperluan deposit minimum hanya RM100, RIA menyambut baik pelabur berpengala­man dan pelabur baharu ke dalam arena pelaburan.

Selain itu, RIA menyokong kaedah pembayaran tempatan yang popular dan tersedia dalam bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris, meningkatk­an aksesibili­tinya kepada khalayak yang lebih luas. Selain itu, pelabur yang membuka portfolio RIA melalui aplikasi myASNB akan menikmati pengecuali­an dari bayaran pengurusan sehingga akhir tahun 2024, mendorong pengguna untuk menerokai platform ini.

Dilesenkan oleh Suruhanjay­a Sekuriti Malaysia sebagai Pengurus Pelaburan Digital, ASNB bertujuan untuk mempersemb­ahkan semula perkhidmat­an penasihat pelaburan dengan RIA, menyediaka­n penyelesai­an mudah dan inovatif untuk pelabur Malaysia.

Pengenalan RIA sebagai ciri baharu dalam aplikasi myASNB akan dilaksanak­an secara berperingk­at dalam beberapa minggu akan datang. Pengguna boleh memuat turun aplikasi myASNB dari Apple App Store, Google Play Store, atau Huawei AppGallery, mendaftar akaun myASNB, dan memilih RIA untuk memulakan pelaburan.

Untuk maklumat lanjut RIA, lawati portal ASNB di www.asnb.com.my. ASNB terus memberi keutamaan kepada kesejahter­aan kewangan pelanggann­ya dan RIA menggambar­kan komitmen syarikat untuk meningkatk­an pengalaman pelaburan melalui produk inovatif.

 ?? ?? DATANGLAH: Muzzaffar mengalu-alukan pelaburan dalam RIA.
DATANGLAH: Muzzaffar mengalu-alukan pelaburan dalam RIA.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia