Utusan Borneo (Sarawak)

Ketua kultus Zimbabwe didakwa eksploitas­i kanak-kanak

-

Ketua sebuah kumpulan apostolik di Zimbabwe kelmarin didakwa atas tuduhan mengeksplo­itasi kanak-kanak selepas pihak polis menyatakan ratusan kanak-kanak telah didera di ladang gerejanya.

Ishmael Chokuronge­rwa “rasul diakui sendiri”, 56, ditangkap pada Selasa bersama dengan tujuh pengikutny­a bagi aktiviti jenayah yang termasuk penderaan kanakkanak, kata pihak berkuasa.

Lapan orang itu hadir di depan mahkamah majistret di barat daya Harare kelmarin.

Mereka semua didakwa dengan pencabulan hak kanak-kanak dan melanggar undang-undang pengebumia­n dan pembakaran mayat.

Polis berkata 251 kanakkanak ditemui masih hidup di ladang yang diuruskan oleh Chokuronge­rwa di luar ibu negara ketika serbuan pada awal minggu ini.

“Kanak-kanak itu telah digunakan untuk melakukan pelbagai aktiviti fizikal bagi kepentinga­n pihak pimpinan kumpulan,” kata polis.

Mereka tidak pergi ke sekolah namun sebaliknya telah “diajar dengan kemahiran hidup” dan “terdedah kepada penderaan sebagai buruh murah”.

Hanya lima daripada 251 kanak-kanak itu memiliki sijil kelahiran.

Jurucakap polis Paul Nyathi memberitah­u AFP bahawa anggota gereja turut tidak dibenarkan bagi akses untuk ubat-ubatan dan rawatan kesihatan.

Penyiasat menemui 16 kubur di tanah perkuburan Chokuronge­rwa. Sembilan daripadany­a menempatka­n mayat orang dewasa dan tujuh kanak-kanak.

Pengebumia­n dilakukan tanpa pendaftara­n awal dengan pejabat negara atau dengan kebenaran.

Menurut seorang bekas anggota gereja yang ditemu bual oleh stesen radio tempatan pada minggu ini, Chokuronge­rwa menempatka­n ratusan keluarga di ladangnya yang disekat dari dunia luar.

Wanita itu berkata makam tersebut dinamakan sebagai Canaan dan anggota kumpulan mempercaya­i bahawa dunia akan kiamat.

Chokuronge­rwa sebelum ini dijatuhkan hukuman penjara selama lima tahun pada 2015 kerana mengetuai pengikutny­a untuk menyerang pegawai polis dan wartawan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia