Utusan Borneo (Sarawak)

Gandingan Messi, Suarez jentera pemusnah Inter Miami

Inter Miami melangkah ke pusingan lapan terakhir CONCACAF dengan kemenangan agregat 5-3 ke atas Nashville

-

FORT LAUDERDALE: Luis Suarez dan Lionel Messi menjaringk­an gol untuk memastikan Inter Miami mara ke pusingan lapan terakhir Piala JuaraJuara CONCACAF dengan kemenangan 3-1 (agregat 5-3) ke atas Nashville kelmarin.

Messi membantu Suarez pada minit kelapan pembukaan dan kemudian pemain Argentina itu menemui sasaran pada minit ke-23.

Namun pemenang lapan kali Ballon d’Or itu digantikan pada minit ke-50 sebelum pemain gantian, Robert Taylor memastikan kemenangan menerusi tandukan pada minit ke-63.

Jurulatih Inter Miami, Gerardo ‘Tata’ Martino berkata memanggil masuk Messi, apabila pemain itu tidak kelihatan lemah atau tidak selesa, adalah disebabkan kebimbanga­n mengenai hamstringn­ya.

“Dia mempunyai beban berlebihan dalam hamstring kanannya. Jadi kami tidak mahu mengambil sebarang risiko. Kami cuba melihat sama ada dia boleh bertahan lebih lama tetapi keadaan itu membuatnya tidak selesa dan membawanya keluar daripada permainan,” katanya.

“Saya membayangk­an bahawa untuk perlawanan Sabtu ini (di D.C. United) dia tidak akan hadir,” kata Martino.

Miami, yang beraksi dalam pertanding­an itu buat kali pertama, akan berdepan

pemenang pusingan kedua esok, antara Monterrey dari Mexico dan FC Cincinnati dari Liga Bola Sepak Utama (MLS) di suku akhir.

Pasukan Liga MX itu mendahului 1-0 dari perlawanan pertama.

Perlawanan pertama di Tennessee menyaksika­n Nashville mendahului dua gol

sebelum gol daripada Messi dan Suarez mencetuska­n kemunculan semula untuk seri 2-2.

Dan ia bekas pasangan Barcelona itu sekali lagi terbukti membawa perbezaan apabila Miami mengambil kawalan dari awal lagi.

Messi mempunyai peluang awal apabila dia dijatuhkan

di tepi kotak, memberikan­nya sepakan percuma dari kedudukan tengah tetapi pukulannya terkena dinding.

Tetapi beberapa minit kemudian, Messi mencipta pembuka tirai, memisahkan pertahanan Nashville dengan hantaran sempurna kepada Suarez dengan kemasan indah.

Walaupun empat veteran pemain Barcelona dalam pasukan Miami, juga termasuk Jordi Alba dan Sergio Busquets, menarik perhatian, pemain muda Diego Gomez telah menjadi semakin berpengaru­h.

Larian agresif pemain Paraguay itu yang mencipta gol

kedua, pada minit ke-23, apabila Gomez menerpa ke dalam kotak dan kemudian dengan bijak melorong kepada Messi yang menjaringk­an gol.

Ia merupakan gol kelima Messi dalam lima perlawanan dalam semua pertanding­an musim ini. Suarez telah menjaringk­an empat gol dalam enam perlawanan.

Nashville mencipta sedikit peluang tetapi mereka membangunk­an penjaga gol Miami, Drake Callender apabila Daniel Lovitz meledak ke tiang gol.

Jurulatih Miami, Gerardo Martino membawa masuk Messi untuk Taylor lima minit selepas separuh masa.

Pemergian pemenang Ballon d’Or lapan kali itu memberikan Nashville dorongan dan mereka mula menyerang dan Callender terpaksa menyelamat­kan cubaan jarak dekat Lukas MacNaughto­n.

Tetapi sebarang niat kemunculan

semula Nashville terbantut apabila Suarez membantu Taylor yang menjadikan skor 3-0.

Pemain Nashville, Hany Mukhtar terpaksa akur apabila golnya dibatalkan sebelum penyerang Inggeris, Sam Surridge menambah saguhati lewat.

“Kami mendapat gol yang kami perlukan pada permulaan,” kata Taylor.

“Kemudian kami tahu pada separuh masa kedua mereka akan cuba menjaringk­an gol dan mereka memberikan lebih tekanan. Nasib baik kami mendapat gol yang ketiga dan Drake membuat beberapa penyelamat­an yang luar biasa. Ia satu perasaan yang hebat dan beraksi seperti ini, setiap perlawanan (dalam Piala) terasa seperti lakukan atau mati jadi ia satu perasaan yang hebat,” kata pemain antarabang­sa Finland itu.

 ?? — Gambar AFP ?? AKSI TUMPUAN: Sebahagian daripada babak-babak aksi perlawanan pusingan 16 akhir CONCACAF di antara Inter Miami dan Nashville SC di Stadium Chase di Florida.
— Gambar AFP AKSI TUMPUAN: Sebahagian daripada babak-babak aksi perlawanan pusingan 16 akhir CONCACAF di antara Inter Miami dan Nashville SC di Stadium Chase di Florida.
 ?? — Gambar AFP ?? MESIN PENJARING: Messi dan Suarez meraikan gol jaringan mereka pada perlawanan tersebut.
— Gambar AFP MESIN PENJARING: Messi dan Suarez meraikan gol jaringan mereka pada perlawanan tersebut.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia