Utusan Borneo (Sarawak)

West Ham melangkah ke suku akhir

Menumpaska­n Freiburg 5-0 pada aksi Liga Europa perlawanan 16 akhir pusingan kedua di Stadium The London

-

LONDON: Mohammed Kudus menjaringk­an dua gol mantap ketika West Ham menumpaska­n Freiburg 5-0 untuk mara ke suku akhir Liga Europa semalam, di mana mereka akan disertai oleh AC Milan dan Benfica.

The Hammers ketinggala­n 1-0 dari pusingan pertama tetapi mengalahka­n Freiburg dua kali dalam peringkat kumpulan dan pantas membuat perubahan daripada kekalahan di Jerman seminggu yang lalu.

Lucas Paqueta menjaringk­an satu gol kemudian Jarrod Bowen meledak ke jaring untuk mengukuhka­n kedudukan sebelum separuh masa.

Aaron Cresswell kemudian melepaskan tendangan ke penjuru jauh gol dan Kudus menguasai dari bahagian tengah untuk melengkapk­an malam yang baik untuk juara semasa Liga Konferensi Europa dan pengembara­an Eropah mereka di bawah David Moyes diteruskan.

Pemain Ghana itu berlari dari kawasan sendiri melalui tengah-tengah padang Freiburg dan barisan pertahanan untuk menjaringk­an gol keempat.

Kudus kemudian menjaringk­an gol dari tepi kotak.

Keputusan itu juga merupakan rangsangan besar kepada harapan kelab

England itu untuk menyertai Liga Juara-Juara musim depan dengan menamatkan saingan sebagai salah satu

daripada dua pasukan teratas England berdasarka­n prestasi oleh kelab-kelab dalam pertanding­an Eropah

musim ini.

Benfica menamatkan harapan Rangers untuk satu lagi penyertaan dalam Liga

Europa dengan kemenangan 1-0 dalam hujan lebat di Glasgow untuk mara 3-2 secara agregat.

Dalam perlawanan yang mempunyai sedikit peluang, Rafa Silva menghasilk­an gol cantik daripada lorongan

Angel Di Maria 24 minit dari masa tamat dan gol itu dibenarkan selepas pada mulanya dibatalkan.

Juara Eropah tujuh kali, AC Milan melangkah ke lapan akhir dengan kemenangan 3-1 ke atas Slavia Prague, pasukan 10 pemain di ibu negara Czech.

Sudah ketinggala­n 4-2 dari pusingan pertama, perjuangan sukar Slavia menjadi mustahil apabila Tomas Holes dilayangka­n kad merah selepas video bantuan pengadil mengesahka­n dia mengasari Davide Calabria.

Tiga gol pantas daripada Christian Pulisic, Ruben Loftus-Cheek dan Rafael Leao berjaya mematikan pertanding­an sebelum separuh masa.

Villarreal menamatkan rekod tanpa kalah Jean-Louis Gasset sebagai jurulatih Marseille tetapi kemenangan 3-1 di Sepanyol terlalu sedikit, terlalu terlambat dan mereka tersingkir 3-5 secara agregat.

Gol daripada Etienne Capoue, Alexander Sorloth dan Yerson Mosquera membuka tirai, tetapi Jonathan Clauss berjaya memastikan Marseille seri untuk mara ke perlawanan lapan akhir.

Liverpool turut mara apabila membelasah Sparta Prague 6-1 di Anfield untuk kemenangan agregat 11-2.

 ?? — Gambar AFP ?? HANGAT: Sebahagian daripada babak-babak aksi perlawanan 16 akhir Liga Europa pusingan kedua di antara West Ham dan Freiburg di Stadium London.
— Gambar AFP HANGAT: Sebahagian daripada babak-babak aksi perlawanan 16 akhir Liga Europa pusingan kedua di antara West Ham dan Freiburg di Stadium London.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia