Utusan Borneo (Sarawak)

Sinner mara ke separuh akhir ATP-WTA Indian Wells

- Ini. — AFP

INDIAN WELLS: Juara Terbuka Australia, Jannik Sinner mara ke separuh akhir ATPWTA Indian Wells Masters kelmarin, sekali gus memanjangk­an rentak kemenangan 19-0 dengan kemenangan 63, 6-3 ke atas pemain Czech, Jiri Lehecka.

Siri kemenangan Sinner bermula daripada perlawanan akhir Piala Davis tahun lalu dan termasuk rekod sempurna 16-0 pada 2024.

Sejak merangkul gelaran Grand Slam pertamanya di Melbourne - di mana dia mengejutka­n Novak Djokovic di separuh akhir - Sinner telah mengangkat trofi di Rotterdam.

Dalam keadaan berangin di gelanggang dua, Sinner berada dalam kawalan, memecah awal dalam setiap set dan menyelamat­kan satu-satunya mata penentuan dalam perlawanan itu.

“Saya sangat gembira kerana keadaan di gelanggang berbeza,” kata Sinner. “Pada waktu pagi memang berangin dan dalam set pertama memang sukar untuk menangani keadaan.

“Dia seorang pemain yang luar biasa dan mempunyai potensi besar, jadi saya sedar setiap perkara yang saya buat.”

Sinner seterusnya akan berdepan sama ada juara bertahan Carlos Alcaraz dari Sepanyol atau Alexander Zverev - yang bertembung dalam perlawanan suku akhir Terbuka Australia yang dimenangi dalam empat set oleh pemain Jerman itu.

Pemain nombor dua dunia Alcaraz, mengejar gelaran pertamanya sejak dia menyingkir­kan Djokovic di Wimbledon Julai lepas, telah beralih kepada kekuatan di padang pasir California, tidak menunjukka­n tanda-tanda bahawa buku lali terseliuh yang memaksanya keluar dari perlawanan pembukaan di Rio de Janeiro pada Februari masih mengganggu­nya.

Tetapi Zverev, yang menduduki tempat keenam di dunia, telah memenangi lima daripada lapan pertembung­an sebelumnya, termasuk kekecewaan di Terbuka Australia.

“Jelas sekali kami akan cuba memperbaik­i perkara yang saya lakukan di Australia, bermain pada peringkat kami dan tidak membiarkan dia menguasai perlawanan,” kata Alcaraz yang menjangkak­an perlawanan semula yang “sukar dan menyeronok­kan”.

Dua lagi pertembung­an antara pemain 10 teratas akan disaksikan apabila pemain ranking keempat Daniil Medvedev - naib juara Alcaraz tahun lepas - menewaskan pemain nombor tujuh Holger Rune - yang menyelamat­kan mata perlawanan untuk meraih kemenangan ke atas pemenang Indian Wells 2022, Taylor Fritz pada Rabu.

Casper Ruud dari Norway yang menduduki ranking kesembilan akan cuba mengekalka­n dominasiny­a ke atas Tommy Paul yang menduduki ranking ke-26, selepas menang empat daripada lima pertemuan mereka sebelum

 ?? — Gambar AFP ?? TENANG: Sinner ketika menentang Lehecka pada Kejohanan ATP/WTA Siri Master Indian Wells di California.
— Gambar AFP TENANG: Sinner ketika menentang Lehecka pada Kejohanan ATP/WTA Siri Master Indian Wells di California.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia