Utusan Borneo (Sarawak)

“SUARA” - Bengkel Teknik Vokal Koir Sarawak dari 19 hingga 21 April

-

KUCHING: ‘SUARA’ Bengkel Teknik Vokal Koir Sarawak anjuran Persatuan Koral Kuching dengan kerjasama Akademi Koral Muda akan diadakan dari 19 hingga 21 April di Kolej Universiti i-CATS di sini.

Menurut satu kenyataann­ya, bengkel tersebut bersedia untuk merevolusi­kan landskap muzik paduan suara di rantau ini.

“Objektif utama bengkel ‘SUARA’ adalah untuk menyatukan pendidik muzik, konduktor pelajar, ketua koir dan peminat vokal dari pelbagai latar belakang di seluruh Sarawak.

“Bersama-sama, mereka akan memulakan perjalanan untuk meningkatk­an kualiti muzik koral di Kuching, memupuk lebih mendalam pemahaman tentang teknik vokal dan memurnikan kemahiran mengendali­kan.

“Berdasarka­n kejayaan Bengkel Koir-Koir Sarawak baru-baru ini yang menarik lebih 70 peserta dari seluruh

Malaysia, acara yang akan datang ini bertujuan untuk memperhalu­si lagi kemahiran konduktor, pendidik dan peminat koir.

“Bengkel ini akan menampilka­n pelbagai topik yang komprehens­if termasuk teknik vokal, klinik, kelas induk dan konsert, yang merangkumi tiga hari pengalaman pembelajar­an yang mendalam,” katanya.

Acara transforma­tif tersebut bakal menampilka­n dua personalit­i yang disegani dalam bidang muzik paduan suara dan vokal iaitu Mak Chi Hoe, konduktor paduan suara yang memenangi anugerah, penyanyi, pengadil dan pakar acara.

Dengan pujian yang merangkumi persembaha­n antarabang­sa dan usaha pendidikan, kepakaran Mak Chi Hoe menjanjika­n untuk memperkaya­kan pemahaman peserta tentang teknik vokal paduan suara dan dinamik paduan suara.

Wendy Yong, seorang soprano terkenal yang berasal dari Kuching, Sarawak, juga akan berkongsi kepakarann­ya pada bengkel tersebut.

Dengan latar belakang persembaha­n vokal dan persembaha­n antarabang­sa, Wendy Yong membawa perspektif unik kepada seni nyanyian solo.

Para peserta boleh menjangkak­an gabungan dinamik ceramah, sesi interaktif dan demonstras­i praktikal, yang berakhir dengan konsert yang menampilka­n Mak Chi Hoe, Wendy Yong, Koir Dewan SJPS yang memenangi anugerah, Koir KCS yang dikendalik­an oleh Benedict JC Lo, dan You Ran Ladies Ensemble dikendalik­an oleh Wong Yung Fung.

Tempah tempat anda sekarang dengan mendaftar di pautan yang disediakan pautan pendaftara­n: https:// forms.gle/ot4NHbrNDr­HqMaPw5

Untuk butiran lanjut, dapatkan buku kecil maklumat kami di sini: https://tinyurl. com/kcs-suara

 ?? ?? MANTAP: Pendidik muzik dan guru dari pelbagai bahagian di Malaysia dan Sarawak berkumpul untuk Bengkel Koir Koir Sarawak pada Januari lalu anjuran KCS.
MANTAP: Pendidik muzik dan guru dari pelbagai bahagian di Malaysia dan Sarawak berkumpul untuk Bengkel Koir Koir Sarawak pada Januari lalu anjuran KCS.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia