Utusan Borneo (Sarawak)

10 ditangkap di Ireland, gagalkan cubaan pengedar antarabang­sa

-

Polis Ireland telah menahan 10 orang berhampira­n sebuah kampung pesisir pantai di barat daya negara, dilaporkan menggagalk­an satu penghantar­an dadah oleh sekumpulan pengedar dadah antarabang­sa.

Penahanan itu merupakan yang terbaharu untuk menunjukka­n peranan utama Ireland sebagai pintu masuk ketara untuk pengedaran dadah ke Eropah.

Pada September lepas, polis Ireland dan tentera laut Ireland telah merampas sebuah kapal kargo juga di luar pantai barat daya yang telah membawa lebih dari 2.2 tan kokain bernilai kira-kira 157 juta euro ($165 juta).

Ini merupakan rampasan dadah terbesar pernah dilakukan di Ireland.

Polis menyatakan dalam satu kenyataan pada lewat Khamis bahawa 10 orang lelaki berusia pertengaha­n 20-an hingga pertengaha­n 50-an telah ditangkap dalam operasi terbaharu.

“Sejumlah kenderaan turut dirampas dan masih ditahan terdedah kepada pemeriksaa­n teknikal yang sedang dilakukan,” katanya.

The Irish Times menyatakan suspek telah ditahan berhampira­n Skibbereen, 340 kilometer (210 batu) barat daya Dublin, selepas menggugurk­an satu misi untuk mendaratka­n satu penghantar­an kokain dari sebuah kapal luar pesisir disebabkan oleh cuaca buruk.

Akhbar menyatakan 10 orang terdiri dari enam rakyat Sepanyol, dua Belanda, seorang dari Serbia dan seorang dari Ireland Utara merupakan anggota dari sebuah kumpulan antarabang­sa yang membekalka­n dan menghantar­kan dadah ke Eropah dari Amerika

Selatan.

Kecurigaan telah dibangkitk­an di kalangan penduduk tempatan ketika sebuah lori diartikula­sikan telah tiba di kampung pesisir pantai terpencil Tragumna berhampira­n Skibbereen pada lewat Rabu, tambahnya.

Badan penyiaran Ireland RTE menyatakan polis telah menemui sebuah bot angin dengan enjin berkuasa tinggi di dalam trak, dan kemudian menangkap kebanyakan orang lelaki di sebuah caravan bermotor berhampira­n.

Tiada dadah ditemui ketika operasi, katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia