Utusan Borneo (Sarawak)

Pochettino intai tiket ke Wembley dalam Piala FA

-

Mauricio Pochettino menggesa Chelsea untuk menempah kembali tiket ke Wembley dalam Piala FA selepas mendedahka­n beberapa pemainnya gementar dan tidak dapat tidur sebelum kekalahan final Piala Liga mereka menentang Liverpool.

Pasukan Pochettino yang tidak konsisten menjadi tuan rumah kepada pendahulu liga Kejuaraan, Leicester dalam perlawanan lapan akhir Piala FA pada hari Ahad.

Memandangk­an perlawanan separuh akhir diadakan di Wembley, kemenangan akan memberi Chelsea peluang untuk menebus kekalahan 1-0 mereka kepada Liverpool dalam aksi Piala Liga pada Februari.

The Blues mempunyai ramai skuad muda dan Pochettino mengakui kekurangan pengalaman permainan lama menyebabka­n sebahagian daripada mereka mengharung­i malam yang tidak tenang menjelang perlawanan akhir di stadium negara.

“Beberapa pemain tidak tidur sebelum perlawanan akhir,” kata jurulatih Chelsea itu kepada pemberita semalam.

“Hanya melalui pengalaman, dan menghadapi situasi ini, kita boleh menjadi lebih baik. Kami belajar melalui pengalaman.

“Kembali ke Wembley ialah perasaan yang berbeza. Satu lagi separuh akhir dan ia sangat bagus untuk kami. Berpeluang mara ke final dan layak ke Eropah menerusi Piala FA adalah sesuatu yang besar.”

Ia merupakan musim pertama yang sukar untuk Pochettino, dengan Chelsea merosot di tempat ke-11 dalam Liga Perdana.

Walaupun membelanja­kan lebih 1 bilion pound untuk pembelian baharu sejak pemilik bersama Todd Boehly membeli kelab itu pada 2022, penantian Chelsea untuk menjulang trofi domestik sudah mencecah enam tahun.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia