Utusan Borneo (Sarawak)

Masalah kewarganeg­araan selesai, kanakkanak mulakan persekolah­an Jumaat ini

- Dari Muka 1

4

Fatimah seterusnya dengan pantas memainkan peranannya dalam hal ini dengan menekankan: “Setiap hari seorang kanak-kanak tidak menghadiri sekolah, kanakkanak itu kehilangan sesuatu.

“Sementara itu, Kung yang gigih mengejar kelulusan kewarganeg­araan untuk anak perempuann­ya sejak 10 Mei tahun lalu, melahirkan rasa lega bersama isterinya apabila mendengar berita baik tersebut semasa pertemuan itu.

Walaupun berhadapan halangan birokrasi, ketabahan pasangan itu akhirnya membuahkan hasil dengan resolusi tepat pada masanya yang dipermudah­kan oleh Fatimah.

Selain berterima kasih atas campur tangan menteri, Kung dan isteri turut menghargai sokongan dan kemudahan yang diberikan untuk mempercepa­tkan proses kemasukan anak perempuan mereka.

Perjalanan Kung untuk mendapatka­n pendaftara­n anak perempuann­ya bukanlah mudah, dengan berhadapan cabaran kehilangan dokumen dan kelemahan pentadbira­n.

Kung bagaimanap­un tetap teguh dalam usaha beliau terutama dalam mematuhi semua keperluan dan mendapatka­n bantuan apabila perlu.

Walaupun matlamat awal adalah mendaftark­an anak perempuan mereka untuk sesi orientasi apabila sekolah dibuka pada 11 Mac, Kung dan Annie bersyukur kerana anak mereka sekurang-kurangnya dapat menghadiri hari terakhir orientasi pada Jumaat ini sebelum pelajaran sebenar bermula pada 25 Mac.

Peluangmen­gambilbaha­gian dalam orientasi ini akan memberikan anak perempuan Kung pengenalan yang berharga kepada persekitar­an sekolah dan membantuny­a menyesuaik­an diri sebelum bermulanya sesi pembelajar­an sebenar.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia