Utusan Borneo (Sarawak)

Ribuan rai kemenangan Putin di Dataran Merah

- Barat. — AFP

Beribu-ribu orang berkumpul di Dataran Merah Moscow kelmarin, bersorak apabila Presiden Vladimir Putin muncul di atas pentas, sehari selepas kemenangan­nya dalam pilihan raya di mana dia tidak dicabar.

Putin memuji “kepulangan” wilayah Ukraine ke Rusia semasa konsert yang menandakan 10 tahun sejak negaranya menguasai Crimea – satu langkah yang dilihat ramai sebagai pelopor kepada serangan berskala penuh 2022.

Rakyat Rusia telah dipanggil semasa pilihan raya untuk menandakan pendapat mereka tentang operasi ketenteraa­n yang sedang berlangsun­g di Ukraine, sebagai tanda sokongan terhadap serangan Putin.

“Mana-mana rakyat yang menghormat­i negara kita mengundi Putin,” kata Elena, seorang ahli ekonomi berusia 62 tahun, gembira dengan kemenangan Putin yang “tidak mengejutka­n”.

Kemenangan akan membolehka­n Putin kekal berkuasa lebih lama daripada manamana pemimpin Rusia sejak Catherine the Great.

Sejak menjadi presiden pada permulaan abad ini, dia telah menghapusk­an sebarang pembangkan­g.

Dia telah bertanding tanpa dicabar dalam pilihan raya, dengan hanya calon yang setia dibenarkan dalam undian.

Lawan utamanya, Alexei Navalny meninggal dunia di penjara bulan lalu, dan sekutunya menyalahka­n Kremlin.

Tetapi orang Rusia yang berduyun-duyun ke perayaan di Dataran Merah Moscow tidak menunjukka­n keraguan, mengibarka­n bendera putih-biru-merah disusuli dengan artis persembaha­n.

“Kami hanya satu keluarga besar, kami berkongsi pandangan yang sama, pendapat yang sama, pemikiran positif yang sama,” kata Anastasia Kim, seorang pelajar berusia 20 tahun.

Selepas persembaha­n daripadaku­mpulanrock Lyube – dikatakan sebagai kegemaran Putin – pemimpin Rusia itu akhirnya naik ke pentas.

Dia memuji pengambila­n Crimea, dan empat wilayah Ukraine yang dirampas sejak serangan 2022.

“Kepulangan ke tanah air mereka ternyata lebih sukar, lebih tragis, tetapi bagaimanap­un, kita berjaya melakukann­ya,” kata Putin.

Rusia mendakwa telah menguasai empat wilayah Ukraine – Donetsk, Lugansk, Kherson dan Zaporizhzi­a – tanpa mengawalny­a sepenuhnya.

Ia mengisytih­arkan empat wilayah itu sebagai Rusia selepas referendum diadakan di ambang pertempura­n yang berterusan, dikecam meluas sebagai penipuan oleh Kyiv dan negara-negara

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia