Utusan Borneo (Sarawak)

Ketua sayap kiri EU gesa rundingan untuk akhiri perang Rusia-Ukraine

-

BRUSSELS: Ketua kumpulan politik kiri Kesatuan Eropah (EU) berkata sudah tiba masanya untuk “berunding” untuk menamatkan perang Rusia di Ukraine, menyokong gesaan kontrovers­i oleh Paus Francis supaya Kyiv menaikkan “bendera putih”.

“Saya percaya membantu rakyat Ukraine bermakna kini membuat percubaan untuk menamatkan perang,” kata Walter Baier, dari Austria berusia 70 tahun yang dipilih bulan lalu oleh Parti Kiri Eropah sebagai calon untuk mengetuai Suruhanjay­a Eropah seterusnya.

Baier menggarisk­an bahawa partinya – dengan 26 ahli penuhnya termasuk Die Linke Jerman, Komunis Perancis dan Syriza Greece – telah “mengutuk keras penceroboh­an Rusia” dalam manifeston­ya untuk pilihan raya Eropah pada Jun.

Tetapi dalam temu bual bersama kelmarin dengan “Bilik Berita Eropah”, yang menghimpun­kan agensi berita termasuk AFP, beliau berkata bahagian “beku” konflik memerlukan pendekatan baharu.

“Saya daripada Kesatuan Eropah ingin mengambil usaha diplomatik untuk memulakan rundingan bagi mencapai gencatan senjata dan untuk mencapai pengundura­n tentera Rusia,” kata Baier.

“Dalam hal ini, saya menyokong penuh apa yang dikatakan oleh Paus Francis. Kini tiba masanya untuk menamatkan perang, dan kini tiba masanya untuk berunding dan menghentik­an pembunuhan,” kata bekas ketua parti komunis Austria itu.

Dalam satu temu bual yang disiarkan awal bulan ini, paus Argentina menggesa Kyiv, yang telah memerangi penceroboh­an tentera Rusia selama lebih dua tahun, untuk “mengangkat bendera putih dan berunding”.

Kerajaan Ukraine bertindak balas dengan kemarahan, walaupun Vatican menegaskan perkataan “bendera putih” bertujuan untuk menghentik­an permusuhan, bukan penyerahan.

Penganalis­is tidak melihat kemungkina­n rundingan dalam masa terdekat untuk mencari kejayaan dalam perang Ukraine, dengan Vladimir Putin dari Rusia semakin berani selepas sokongan Barat untuk Kyiv semakin perlahan – manakala Ukraine bertekad untuk terus berjuang untuk menawan semula wilayah itu.

Parti Kiri Eropah merupakan sayap yang lebih besar daripada dua formasi berhaluan kiri di Parlimen Eropah – bersama dengan Now the People yang ahlinya termasuk Podemos Sepanyol dan France Unbowed.

Kedua-duanya merupakan sebahagian daripada 37 kumpulan penggubal undang-undang yang dipanggil The Left di parlimen EU.

Parlimen EU kini mempunyai 705 kerusi, yang akan meningkat kepada 720 kerusi selepas pilihan raya 2024.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia