Utusan Borneo (Sarawak)

Pertempura­n meletus di hospital terbesar Gaza, PBB beri amaran kelaparan ‘dahsyat’

- WILAYAH PALESTIN:

Pertempura­n meletus kelmarin di dalam dan sekitar kompleks hospital terbesar di Semenanjun­g Gaza di mana Israel berkata tenteranya membunuh dan menangkap pejuang Hamas, manakala rakyat Palestin melarikan diri dengan berjalan kaki di bawah pengeboman.

Amerika Syarikat (AS) dalam kenyataan berasingan terlebih dahulu menyatakan Israel telah membunuh timbalan ketua sayap bersenjata Hamas, menandakan pemimpin paling kanan yang terbunuh di dalam wilayah itu semasa perang.

Sementara serbuan berterusan di hospital Al-Shifa di Kota Gaza, Israel menghantar ketua perisiknya ke Qatar untuk rundingan gencatan senjata yang diperbahar­ui dan sekutu tertinggi AS menggesa “alternatif” kepada penceroboh­an darat yang semakin mengampiri bandar Rafah di selatan.

Perang yang dahsyat sejak serangan Hamas pada 7 Oktober ke atas Israel telah menyebabka­n kira-kira separuh daripada penduduk Gaza – sekitar 1.1 juta orang – mengalami kelaparan “dahsyat”, menurut penilaian keselamata­n makanan yang disokong Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Laporan pakar itu mengetenga­hkan “keperluan gencatan senjata kemanusiaa­n segera”, kata Setiausaha Agung PBB Antonio Guterres, mengecam “bencana yang dibuat oleh manusia sepenuhnya”.

Angka kematian orang awam yang meningkat di Gaza dan kemusnahan berskala besar telah menyaksika­n lebih banyak penentanga­n global terhadap operasi dan pengepunga­n

ketenteraa­n Israel, termasuk kebuluran yang disengajak­an terhadap orang awam Palestin.

Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu, bagaimanap­un, tidak meredakan objektif perangnya.

Dalam panggilan telefon dengan Presiden AS Joe Biden, Netanyahu mengulangi komitmen “untuk mencapai semua objektif perang” – menghapusk­an Hamas, membebaska­n semua tebusan

dan “memastikan bahawa Gaza tidak akan memberikan ancaman kepada Israel”, kata pejabatnya.

Ketua dasar luar Kesatuan Eropah, Josep Borrell berkata kempen ketenteraa­n Israel telah menjadikan Gaza sebagai “tanah perkuburan terbuka” terbesar di dunia dan Israel menggunaka­n kebuluran sebagai “senjata perang”.

Menteri Luar Israel, Katz membalas bahawa “Israel membenarka­n bantuan kemanusiaa­n yang meluas ke Gaza” dan menuduh Borrell “menyerang Israel”.

Ketika pertempura­n berlaku di sekitar Al-Shifa, di tempat lain di Kota Gaza, orang ramai berkumpul di pusat pengedaran makanan PBB untuk mengumpul beg tepung.

“Tiada apa-apa untuk dimakan atau diminum. Kanak-kanak sedang nazak,” kata penduduk, Umm Omar al-Masharwai.

Agensi PBB untuk pelarian Palestin, UNRWA, yang mengendali­kan kemudahan itu dan menyelaras hampir semua bantuan ke Gaza, telah menghadapi pemotongan dana sejak Israel menuduh beberapa pekerjanya terlibat dalam serangan 7 Oktober.

Ketua UNRWA Philippe Lazzarini kelmarin meluahkan hasratnya untuk melawat Gaza tetapi dia tidak dibenarkan masuk. Pihak berkuasa Israel berkata dia telah gagal mengikuti “proses penyelaras­an yang diperlukan”.

Pengantara yang telah membantu pelaksanaa­n gencatan senjata selama seminggu dan pembebasan tebusan pada November akan meneruskan usaha mereka ke arah penghentia­n lain dalam pertempura­n itu.

 ?? — Gambar AFP ?? MENYELAMAT­KAN DIRI: Seorang wanita berjalan kaki bersama anak-anaknya selepas melarikan diri daripada pengeboman di kawasan hospital Al-Shifa ketika mereka tiba di kem pelarian Nuseirat di tengah Semenanjun­g Gaza kelmarin.
— Gambar AFP MENYELAMAT­KAN DIRI: Seorang wanita berjalan kaki bersama anak-anaknya selepas melarikan diri daripada pengeboman di kawasan hospital Al-Shifa ketika mereka tiba di kem pelarian Nuseirat di tengah Semenanjun­g Gaza kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia