Utusan Borneo (Sarawak)

Keganasan kumpulan jenayah memuncak di Haiti

Empat belas mayat ditemui tatkala usaha antarabang­sa dipercepat­kan untuk mengisi kekosongan politik

-

PORT-AU-PRINCE: Empat belas mayat ditemui di pinggir bandar mewah di ibu negara Haiti kelmarin, ketika usaha antarabang­sa dipercepat­kan untuk mengisi kekosongan politik akibat keganasan berminggu-minggu yang telah memaksa pemergian perdana menteri.

Penduduk tempatan memberitah­u AFP bahawa mereka tidak mengetahui keadaan pembunuhan itu tetapi berkata kejiranan Laboule dan Thomassin, di pinggir Petion-Ville, telah diserang oleh penjenayah bersenjata sejak subuh.

Saksi berkata, ahli kumpulan telah menyerang sebuah bank, stesen minyak dan rumah di kawasan itu. Tembakan terus kedengaran di Petion-Ville pada sebelah petang.

“Mereka datang memakai penutup muka di dalam kereta mereka, menunggang motosikal, dengan ambulans mereka sendiri, kemudian mereka membunuh penduduk Petion-Ville secara beramai-ramai,” kata penduduk tempatan Vincent Jean Robert.

“Saya menunggang motosikal ketika mereka tiba dan mula menembak,” kata seorang pemandu teksi motosikal bernama Cadet, sambil menambah, “Kami tidak tahu sama ada penyamun atau polis yang mendalangi ini.”

Dia mengesyaki mangsa ialah mereka yang keluar lewat malam, “mencari makanan untuk anak-anak mereka.”

Dalam keganasan kelmarin, seorang hakim berjaya melarikan diri dari serangan ke atas rumahnya.

Haiti telah dicengkam pemberonta­kan selama tiga minggu oleh kumpulan bersenjata yang mengatakan mereka mahu menjatuhka­n Perdana Menteri Ariel Henry.

Minggu lalu Henry bersetuju untuk berundur bagi membenarka­n pembentuka­n kerajaan sementara, berikutan tekanan daripada negara jiran Caribbean, termasuk badan serantau CARICOM, dan Amerika Syarikat.

Keadaan kekal teruk walaupun Washington menyuaraka­n harapan bahawa sebuah badan peralihan akan memimpin negara itu, yang ditubuhkan pada mesyuarat krisis seminggu lalu, boleh bersedia “seawal hari ini” – namun sehingga petang itu tiada apaapa yang diumumkan.

“Saya faham bahawa pihak berkepenti­ngan Haiti sangat hampir untuk memuktamad­kan keahlian dan masih dalam perbincang­an aktif dengan pemimpin CARICOM

kerana ia berkaitan dengan Majlis Presiden Peralihan,” kata jurucakap Jabatan Negara Vedant Patel kepada pemberita di Washington.

“Pengumuman majlis ini, kami percaya, akan membantu membuka jalan kepada pilihan raya yang bebas dan adil dan penempatan Misi Sokongan Keselamata­n Multinasio­nal,” katanya merujuk kepada pasukan yang diketuai Kenya yang disokong PBB yang bertujuan untuk membawa kestabilan ke Haiti.

Majlis itu, yang akan merangkumi tujuh pengundi dan dua ahli pemerhati yang mewakili spektrum luas di Haiti dan diasporany­a, akan bertanggun­gjawab menamakan kerajaan sementara sebelum pilihan raya, yang tidak diadakan sejak 2016. — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? MALANG: Paramedik mengangkat mayat seorang lelaki yang antara belasan orang yang dibunuh di jalanan oleh anggota kumpulan jenayah di Petion-Ville, Port-au-Prince kelmarin.
— Gambar AFP MALANG: Paramedik mengangkat mayat seorang lelaki yang antara belasan orang yang dibunuh di jalanan oleh anggota kumpulan jenayah di Petion-Ville, Port-au-Prince kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia