Utusan Borneo (Sarawak)

Banduan salah guna dadah didenda, diawasi dua tahun

-

Padah menyalahgu­nakan dadah, seorang banduan didenda RM2,000 atau empat bulan penjara oleh Mahkamah Majistret di sini, semalam.

Mahkamah turut memerintah­kan tertuduh supaya menjalani pengawasan oleh pihak polis selama tempoh dua bulan.

Azroy Kassim, 27, dari Pujut Tanjung Batu di sini, telah didakwa mengikut Seksyen 15 (1) (a) Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952 (Akta 234) dan dihukum di bawah seksyen sama serta dibaca bersama Seksyen 38B akta yang sama.

Jika sabit kesalahan, tertuduh boleh didenda tidak melebihi RM5,000 atau penjara hingga dua tahun dan serta-merta dikehendak­i menjalani pengawasan oleh pegawai sebagaiman­a ditakrifka­n di bawah Seksyen 2 Akta Penagih Dadah (Rawatan dan Pemulihan) 1983 selama tempoh tidak kurang dari dua tahun dan tidak melebihi tiga tahun mengikut Seksyen 38B ADB 1952.

Menurut keterangan kes, tertuduh didapati telah menggunaka­n dadah berbahaya jenis Methamphet­amine dan Amphetamin­e yang terkandung di dalam Jadual Pertama ADB 1952, dengan cara memasukkan dadah itu ke dalam tubuh badan sendiri tanpa kebenaran pihak berkuasa.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu pada jam 10.30 pagi, 16 Januari tahun ini di pejabat Bahagian

Siasatan Jenayah Narkotik Daerah (BSJND) Miri.

Di hadapan mahkamah, tertuduh yang kini sedang menjalani hukuman penjara bagi kesalahan lain memohon agar hukuman ke atasnya diringanka­n memandangk­an dia telah ditahan sejak Januari lalu setelah gagal mengemukak­an wang jaminan.

Pendakwaan kes dikendalik­an Inspektor Mudzilawat­i Abdul Rahman, manakala tertuduh tidak diwakili peguam bela.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia