Utusan Borneo (Sarawak)

Kejayaan Malaysia di tangga kelapan dunia ‘destinasi’ persaraan, pengiktira­fan buat negara

- — Bernama

Kejayaan Malaysia menduduki tempat kelapan dunia sebagai ‘destinasi’ pesaraan merupakan pengiktira­fan kepada negara ini yang terkenal dengan masyarakat majmuk.

Timbalan Naib Canselor Universiti Malaysia Kelantan Prof Datuk Dr Nik Maheran Nik Muhammad berkata kedudukan negara dalam ranking 10 terbaik itu memang tidak menghairan­kan kerana Malaysia mempunyai ‘persekitar­an’ tersendiri yang mampu menarik minat pekerja luar negara untuk terus menetap di sini.

“Persekitar­an negara kita sangat versatile, dari Kuala Lumpur hingga Sabah mereka boleh memilih sendiri sama ada untuk menetap di bahagian kota yang pesat membangun ataupun ke kawasan kampung dan pedalaman untuk menikmati alam semula jadi,” katanya ketika dihubungi Bernama.

Februari lepas Malaysia disenaraik­an 10 negara terbaik untuk persaraan oleh ‘Internatio­nal Living’s Annual Global Retirement Index 2024’ mendahului Perancis dan Columbia yang masing-masing di tempat ke-9 dan ke-10.

Beliau berkata pada masa sama antara faktor lain yang menarik minat mereka adalah kos sara hidup di negara ini yang rendah dan makanan pelbagai cita rasa.

“Dari segi makanan, Malaysia menyediaka­n pelbagai makanan yang menarik, daripada masakan tempatan mahupun makanan dari negara lain seperti Arab, Korea, Itali dan lain-lain,” katanya.

Nik Maheran berkata program ‘Malaysia My Second Home’ (MM2H) yang diperkenal­kan pada 2002 juga menjadi pendorong mereka memilih negara ini kerana inisiatif yang ditawarkan tidak ada di negara lain.

Warga Rusia Elena Sotnik, 61, pula mengakui dirinya ‘jatuh cinta’ dengan Malaysia sebaik menjejak kaki ke negara ini pada 1999 dan berhasrat untuk terus menetap di Kuantan kerana merasakan ibu negeri Pahang itu sebahagian daripada dirinya.

Mengimbau kenangan lama Elena berkata beliau masih mengingati kebaikan dan keramahan orang Malaysia sejak hari pertama berada di Malaysia,

walaupun mereka langsung tidak mengenalin­ya.

“Ke mana sahaja saya pergi, orang sentiasa senyum dan akhirnya saya tahu itu juga sebahagian daripada ‘Malaysian hospitalit­y’. Saya juga suka dengan kepelbagai­an di sini. Pernah rakan di Rusia bertanya perayaan di Malaysia dan saya jawab terlalu banyak (perayaan) yang saya sertai.

“Ada perayaan Aidilfitri, Deepavali, Tahun Baru Cina, Krismas dan banyak lagi. Saya tidak pernah ketinggala­n satu pun kerana setiap perayaan, pasti ramai yang menjemput. Sudah pasti saya terima dengan senang hati kerana suka suasana raya itu. Semua orang begitu baik walaupun berbeza budaya dan agama,” katanya.

Elena yang turut membawa ibu dan anak-anaknya tinggal di Malaysia berkata beliau juga suka dengan keindahan alam di Malaysia yang menurutnya sangat bertuah kerana memiliki tanah tinggi, pantai dan hutan untuk ‘mengimbang­i’ bandar.

Selain Pahang, Elena sentiasa mengambil peluang menerokai pelbagai destinasi lain di Malaysia dan setakat ini, beliau telah melawat Sabah, Sarawak, Kelantan, Terengganu, Perak, Perlis, Kedah dan Johor, namun hatinya buat masa ini, masih terpaut dengan Kuantan.

“Saya suka kerana berhampira­n laut. Makanan lautnya segar. Malah antara juadah kegemaran saya ialah ikan tiga rasa yang dimasak menantu. Ya, anak saya bertemu jodoh di Malaysia dan kehadiran tiga cucu menguatkan lagi hasrat saya untuk terus kekal di sini,” katanya.

Perunding Syarikat MyExpat MM2H Arlynna Ujang berkata tahun lepas pihaknya menerima pemohonan MM2H daripada lebih 200 orang dari pelbagai negara dan kebiasaann­ya mereka mengambil pakej Silver untuk bekerja dan menetap selama lima tahun, dan bayaran yang dikenakan hanya RM5,000 sahaja.

“Bagi pakej Emas pula bayarannya boleh mencecah RM2 juta dan boleh tinggal di Malaysia selama 15 tahun dan pakej Platinium boleh mencecah RM5 juta dan mereka boleh memohon untuk Pemastauti­n Tetap,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia