Utusan Borneo (Sarawak)

Seribu keranda peringatan jumlah kematian berkaitan kemalangan kerja di Itali

-

Seribu keranda memenuhi salah satu dataran tercantik di Rom kelmarin ketika kesatuan sekerja membuat kenyataan yang kuat mengenai jumlah kematian berkaitan kemalangan di kerja.

“Setiap tahun, seribu orang pergi bekerja dan tidak pulang ke rumah,” tulis papan tanda besar yang dipaparkan di sebelah 1,041 keranda kadbod yang diletakkan di sekeliling Piazza del Popolo.

“Sifar masih terlalu jauh,” tulis satu lagi papan tanda di dataran ketika pelancong yang ingin tahu mengambil gambar.

Tahun lepas, 1,041 orang maut dalam kemalangan di tempat kerja di Itali.

“Kami membawa keranda ini ke sini untuk meningkatk­an kesedaran, untuk mengingatk­an semua orang tentang keperluan untuk bertindak, untuk tidak melupakan mereka yang telah kehilangan nyawa mereka,” kata Pierpaolo Bombardini, setiausaha agung kesatuan UIL yang mengelola protes itu.

Bantahan itu juga bertujuan “untuk meminta kerajaan dan ahli politik melakukan tindakan yang konkrit untuk mencegah pembunuhan ini” tambahnya.

“Kerana ini ialah pembunuhan. Apabila peraturan keselamata­n dilanggar, itu bukan kemalangan, tetapi pembunuhan.”

Kemalangan maut di tempat kerja kerap menjadi tajuk utama akhbar Itali, mencetuska­n perdebatan mengenai langkah pencegahan risiko.

Terbaru, sebuah struktur konkrit runtuh di tapak pembinaan sebuah pasar raya di Florence bulan lalu, mengorbank­an lima pekerja.

Perdana Menteri Giorgia Meloni mengecam kemalangan itu sebagai “satu lagi kisah tentang orang yang keluar bekerja, yang hanya keluar untuk melakukan kerja mereka, dan tidak pulang ke rumah”.

Bombardini menggesa penambahan bilangan pemeriksaa­n dan pemeriksa.

“Syarikat yang melanggar piawaian keselamata­n mesti ditutup,” tambahnya.

Menurut statistik terkini Eurostat, dari 2021, mengenai kematian di tempat kerja seluruh Kesatuan Eropah (EU), Itali mencatatka­n 3.17 kematian bagi setiap 100,000 pekerja.

Itu melebihi purata Eropah sebanyak 2.23 bagi setiap 100,000, di belakang Perancis pada 4.47 dan Austria pada 3.44.

Tiga rekod terburuk dalam kalangan Kesatuan Eropah ialah Lithuania, Malta dan Latvia, manakala kematian berkaitan kerja paling rendah dicatatkan di Belanda, Finland dan Jerman. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia