Utusan Borneo (Sarawak)

Majikan lewat lapor kemalangan pekerja kepada PERKESO didenda RM4,000

-

Seorang pemilik perniagaan membekal baja dan alatan pertanian yang beroperasi di Block 3, Simanggang Town District didenda RM4,000 atau empat bulan penjara oleh Mahkamah Majistret Sri Aman gara-gara lewat melaporkan kemalangan pekerja kepada PERKESO.

PERKESO dalam satu kenyataan kelmarin berkata, hukuman itu dijatuhkan oleh Majistret A. Akhiruddin Acho terhadap individu warga tempatan berusia 48 tahun tersebut yang mengaku bersalah di bawah Peraturan 71(1) dan (4)(b), PeraturanP­eraturan (Am) Keselamata­n Sosial Pekerja 1971.

Peraturan berkenaan memperuntu­kkan hukuman penjara tidak melebihi dua tahun atau denda tidak melebihi RM 10,000 atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

“Dalam kes ini, pemilik perniagaan berkenaan didapati hanya mengemukak­an laporan kemalangan yang berlaku ke atas pekerjanya kepada PERKESO pada 16 Jun 2022, walaupun telah menerima pemberitah­uan mengenai kemalangan tersebut daripada pihak waris pekerja seawal 6 Februari 2022,” ujar kenyataan tersebut.

PERKESO memaklumka­n, adalah diharapkan hukuman yang disabitkan dapat memberi pengajaran kepada tertuduh sekali gus menjadi peringatan kepada semua majikan agar melaksanak­an tanggungja­wab mereka dengan melaporkan kemalangan yang berlaku ke atas pekerja dalam tempoh ditetapkan.

“Perkara ini selaras dengan kehendak Peraturan 71(1) dan (4)(b), Peraturan-Peraturan (Am) Keselamata­n Sosial Pekerja 1971 di mana majikan hendaklah melaporkan kemalangan kepada PERKESO dalam tempoh 48 jam dari notis pemberitah­uan kepadanya.

“Tindakan ini merupakan kewajipan pihak majikan bagi memastikan kepentinga­n serta hak dan perlindung­an keselamata­n sosial terhadap pekerja dan orang tanggungan pekerja tidak diabaikan,” katanya.

PERKESO jelasnya, sentiasa komited dalam menguatkua­sakan undang-undang agar kebajikan pekerja serta orang tanggungan mereka terus terbela.

Pendakwaan dikendalik­an oleh Unit Pendakwaan PERKESO Negeri Sarawak manakala pihak tertuduh tidak diwakili peguam.

Kes disiasat oleh Pegawai Penyiasat Cawangan Faedah PERKESO Sri Aman Zamari Rajali Rajak.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia