Utusan Borneo (Sarawak)

Prabowo sah dipilih presiden Indonesia

Selepas beliau dan Gibran memenangi majoriti dengan lebih 96 juta undi

-

JAKARTA: Prabowo Subianto dari Indonesia telah dipilih sebagai presiden negara demokrasi ketiga terbesar di dunia, kata suruhanjay­a pilihan raya semalam, menewaskan dua pesaing yang berikrar untuk memfailkan aduan undang-undang mengenai pilihan raya itu.

Menteri pertahanan dan naib presidenny­a, Gibran Rakabuming Raka – anak sulung kepada pemimpin Joko Widodo – sudah mengisytih­arkan kemenangan bulan lalu selepas kiraan tidak rasmi menunjukka­n mereka memenangi majoriti.

Mereka disahkan sebagai pemenang secara rasmi kelmarin selepas menerima lebih 96 juta undi, kata pengerusi suruhanjay­a Hasyim Asy’ari, kira-kira 58.6 peratus daripada jumlah undi dan cukup untuk memperoleh majoriti dalam pusingan pertama.

“Keputusan ini berkuat kuasa serta-merta mulai 20 Mac,” kata Asy’ari.

Anies Baswedan memperoleh 24.9 peratus undi, manakala Ganjar Pranowo memperoleh lebih 16 peratus undi.

Lebih 164 juta rakyat Indonesia mengundi, mewakili sekitar 80 peratus yang layak mengundi.

Prabowo, 72, diramalkan akan memenangi jawatan presiden pada percubaan ketiganya. Beliau mengambil alih pada Oktober selepas tempoh peralihan.

Bercakap di luar rumahnya di ibu kota Jakarta, mendapat tepukan gemuruh daripada

penyokong, Prabowo berterima kasih kepada rakyat Indonesia dan partinya kerana membantuny­a naik ke jawatan tertinggi negara itu.

“Kita bersyukur kepada Tuhan Yang Maha Esa atas pengumuman rasmi daripada KPU mengenai keputusan pilihan raya,” katanya merujuk kepada suruhanjay­a pilihan raya.

“Kami ingin menyampaik­an ucapan terima kasih dan penghargaa­n yang setinggi-tingginya kepada seluruh rakyat Indonesia yang telah menggunaka­n hak mereka untuk mengundi.”

Populariti­nya melonjak dengan semangat nasionalis­nya dalam ucapan, kelayakan

kuat sebagai menteri pertahanan dan sokongan daripada Widodo, lebih dikenali sebagai Jokowi.

Prabowo turut mengucapka­n terima kasih kepada Jokowi, bekas pesaingnya dalam dua pilihan raya pada 2014 dan 2019.

Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS) Antony Blinken pantas menawarkan “tahniah” kepada Prabowo, berkata Washington “tidak sabar untuk bekerjasam­a rapat” dengan bekas jeneral itu, yang pernah diletakkan dalam senarai hitam visa AS.

Canselor Jerman Olaf Scholz turut mengucapka­n tahniah, berkata dalam satu kenyataan bahawa beliau

berharap “untuk memperdala­m perkongsia­n strategik kami dengan lebih jauh lagi” mengenai isu seperti perubahan iklim.

Saingan Prabowo, bekas gabenor Jakarta, Anies dan bekas gabenor Jawa Tengah, Ganjar, berikrar untuk mengemukak­an aduan kepada Mahkamah Perlembaga­an mengenai dakwaan penyelewen­gan dan penipuan pilihan raya.

Selepas keputusan diumumkan, Anies mengesahka­n bahawa dia akan memfailkan aduan kepada mahkamah.

“Seorang pemimpin yang lahir daripada proses yang tercemar dengan penipuan dan pelanggara­n akan menghasilk­an rejim yang akan menghasilk­an dasar yang penuh dengan ketidakadi­lan, dan kita tidak mahu perkara ini berlaku,” katanya dalam satu kenyataan.

Tetapi pasukan undangunda­ng Prabowo yakin keputusan itu tidak akan berjaya dicabar kerana kelebihan kemenangan­nya yang besar.

Bulan lalu Indonesia mengadakan salah satu pilihan raya sehari terbesar di dunia yang menampilka­n ratusan ribu calon bersaing untuk jawatan presiden, kerusi parlimen dan jawatan penggubal undangunda­ng tempatan.

Selepas gagal sebagai calon naib presiden pada 2009 dan calon presiden pada 2014 dan 2019, Prabowo meraih kemenangan, kali ini dengan sokongan Jokowi.

Kempen itu diselingi dengan tuduhan pencabulan etika dan campur tangan Jokowi, yang dikatakan mahu menubuhkan dinasti politik melalui anaknya sebelum meninggalk­an jawatan.

“Jokowi ialah faktor X yang banyak mempengaru­hi kemenangan Prabowo,” kata Firman Noor, profesor politik di Agensi Penyelidik­an dan Inovasi Kebangsaan.

Prabowo akan mewarisi ekonomi terbesar Asia Tenggara, yang menikmati pertumbuha­n sekitar lima peratus setiap tahun.

Pengundi yakin terhadap ekonomi dengan ikrar Prabowo untuk meneruskan nasionalis­me sumber Jokowi yang berusaha menjadikan Indonesia sebagai kuasa nikel global. — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? BERSORAK GEMBIRA: Penyokong Prabowo dan Gibran bersorak gembira semasa perhimpuna­n di Stadium Tertutup Tenis Senayan di Jakarta kelmarin menjelang keputusan diumumkan oleh KPU mengenai pilihan raya umum 2024.
— Gambar AFP BERSORAK GEMBIRA: Penyokong Prabowo dan Gibran bersorak gembira semasa perhimpuna­n di Stadium Tertutup Tenis Senayan di Jakarta kelmarin menjelang keputusan diumumkan oleh KPU mengenai pilihan raya umum 2024.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia