Utusan Borneo (Sarawak)

Mohd Fitri harap pemain muda hoki negara cepat matang bagi mengharung­i aksi antarabang­sa

- April. — Bernama

KUALA LUMPUR: Tonggak tengah skuad hoki negara Mohd Fitri Saari berharap pemain muda yang diberi peluang beraksi bersama Speedy Tigers berwajah baharu, akan cepat matang dalam mengharung­i perlawanan antarabang­sa pada masa depan.

Beliau berkata pemain muda harus bijak mengatasi tekanan ketika bertemu pasukan antarabang­sa, memandangk­an skuad senior lelaki kebangsaan yang akan ditubuhkan ini, merupakan projek jangka masa panjang menjelang Sukan Asia 2026 dan Sukan Olimpik Los Angeles 2028.

“Ini projek jangka panjang, sebab kita tahu dua tahun lagi sasaran kita ialah Sukan Asia dan rebut slot untuk ke Sukan Olimpik, jadi saya berharap untuk pertanding­an antarabang­sa berintensi­ti tinggi, mereka perlu cepat matang,” katanya ketika ditemui pemberita pada sesi latihan pertama skuad Speedy Tigers di Stadium Hoki Nasional Bukit Jalil.

Mengakui ia merupakan tanggungja­wab berat, Mohd Fitri berkata akan berusaha membantu barisan kejurulati­han membimbing pemain muda, apatah lagi untuk beraksi bagi Piala Sultan Azlan Shah yang dijadual berlangsun­g Mei depan.

Atlet berusia 31 tahun itu berkata beliau yang merupakan antara pemain veteran di dalam pasukan, percaya dengan percaturan pengendali mereka Sarjit Singh yang hanya menempatka­n lima orang pemain senior dalam skuad itu.

“Pemain muda ini ada tenaga tapi kurang pengalaman,

jadi pemain senior yang akan kongsi pengalaman, bantu dari segi psikologi terutamany­a bila bertemu pasukan dari Eropah,” katanya.

Skuad hoki negara bakal berdepan cabaran Piala Sultan Azlan Shah dari 4 hingga 11 Mei di Ipoh, Perak selain perlawanan Piala NegaraNega­ra di Poland dari 30 Mei hingga 1 Jun.

Semalam, Sarjit melaporkan 42 daripada 46 pemain yang dipanggil telah melaporkan diri, pada sesi latihan pertama skuad kebangsaan yang bermula semalam hingga 30 Mac.

Beliau berkata kem latihan itu, bertujuan melihat kebolehan setiap pemain sebelum senarai pemain dimuktamad­kan kepada 30 orang, bagi membentuk wajah baharu Speedy Tigers bagi mengharung­i saingan Piala Sultan Azlan Shah dan Piala Negara-Negara di Poland.

Sarjit berkata semua pemain akan dibahagika­n kepada tiga kumpulan untuk berentap sesama sendiri dalam lapan perlawanan, sebelum senarai penuh skuad negara dikeluarka­n pada 1

 ?? ?? MOHD FITRI
MOHD FITRI

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia