Utusan Borneo (Sarawak)

Giroud berhasrat untuk sertai MLS

-

LOS ANGELES: Penyerang kelab AC Milan, Olivier Giroud dikatakan sedang berbincang dengan kelab Liga Bola Sepak Utama (MLS), Los Angeles FC (LAFC) mengenai potensi perpindaha­n pada musim panas ini, dengan pemain veteran antarabang­sa Perancis itu berminat untuk menyertai finalis Piala MLS tahun lepas itu, menurut sumber ketika memberitah­u penyiaran ESPN.

Ketika Giroud, di mana kontrak semasa bersama Milan akan tamat pada akhir musim ini, turut mengadakan rundingan dengan kelab lain dalam MLS, namun pemain difahamkan lebih berminat untuk menyertai LAFC dan berharap satu perjanjian boleh dicapai, tambah sumber.

LAFC juga memiliki hak pengesanan Giroud dalam MLS, bermakna ia adalah satu keutamaan bagi mereka jika dia berpindah ke MLS. Mana-mana kelab lain yang mahu mendapatka­n khidmatnya akan turut perlu berunding dengan LAFC.

LAFC mendapatka­n bekas rakan sepasukan Giroud dalam skuad kebangsaan Perancis, yang juga seorang penjaga gol, Hugo Lloris menjelang musim baharu 2024.

Giroud, 37, merupakan penjaring terbanyak Perancis dengan 56 gol. Dia menghabisk­an tiga tahun terakhir di Milan, dan membantu kelab memenangi Serie A Itali pada 2022.

Dia menikmati satu lagi musim memberangs­angkan di Itali, menjaringk­an 12 gol dan mengumpan lapan gol dari 26 penampilan dalam

Serie A.

Giroud sebelum ini turut pernah beraksi di Arsenal dan Chelsea, selain beberapa kelab lain di Perancis.

Di peringkat antarabang­sa, dia memenangi Piala Dunia 2018. Dia juga mewakili Perancis di dua edisi Piala Dunia dan tiga kejohanan Eropah (Euro).

LAFC sudah melangkah

ke final Piala MLS sejak dua musim terakhir, menewaskan Philadelph­ia Union di final pada 2022 sebelum tewas kepada Columbus Crew tahun lepas.

Kelab memiliki ramai pemain muda berbakat menjelang musim panas, dengan dua pemain perpindaha­n khas masih dibuka ketika ini. — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? TENANG: Giroud menjalani sesi latihan bersama rakan sepasukann­ya di Clairefont­aine-en-Yvelines.
— Gambar AFP TENANG: Giroud menjalani sesi latihan bersama rakan sepasukann­ya di Clairefont­aine-en-Yvelines.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia