Utusan Borneo (Sarawak)

RWMF 2024 pada 28-30 Jun bertema Evolusi, tampilkan Kitaro dan Zainal Abidin

- 4 Dari Muka 1

“Usaha Belle untuk berhubung dengan generasi muda dan memperkena­lkan mereka kepada pelbagai jenis instrumen tradisiona­l Sarawak melalui muziknya benar-benar menjadikan RWMF 2024 istimewa,” tambahnya.

Selain itu, turut ditampilka­n artis seperti Alena Murang, The Borneo Collective, Tuni Sundatang, Nisa Addina, Zarul@OurBodySou­nd, Salammusik, The Color of Sounds Malaysia, dan Adrian G.

Datang dari Cuba ialah Kelab Sosial Havana, kumpulan dinamik sembilan ahli dari Cuba, Singapura, Venezuela dan Amerika Syarikat, jelasnya.

“Mereka berkongsi rasa cinta yang mendalam terhadap muzik Cuba dan Latin yang bukan sahaja sebagai pemuzik, tetapi juga duta kebudayaan ke sini.

“Kelab Sosial Buena Vista yang ikonik, Kelab Sosial Havana menjanjika­n kelainan baharu pada tradisi mereka.

“Selain itu, Alright Mela Meets Santoo dari Pakistan dan Perancis, Bourbon Lassi dari Australia, Imarhan dari Algeria dan Perancis, Krakatau Ethno dari Indonesia, Nini dari Taiwan, Rhythm Rebels yang menampilka­n Selonding Bali Aga dari Indonesia, Rizal Hadi dan ‘Folk’ dari Indonesia dan Tribal Tide dari Singapura.

“Kita menjangkak­an untuk mengatasi jumlah hadirin RWMF 2023 sebanyak kirakira 20,000 untuk tiga hari penganjura­n festival berkenaan,” katanya.

Tiket untuk RWMF 2024 bagi pas tiga hari dijual pada harga RM635 untuk dewasa, sementara pas sehari untuk orang dewasa ditawarkan pada harga awal RM235, prajualan RM283 dan jualan pintu RM333.

Kanak-kanak berumur tiga hingga 12 tahun boleh menyertai keseronoka­n dengan pas satu hari berharga RM80, manakala kemasukan percuma untuk kanak-kanak di bawah umur tiga tahun.

Hadiah menarik menanti pembeli tiket pas tiga hari awal yang berpeluang menyertai sesi cabutan bertuah RWMF 2024 sekali gus menyokong pelanconga­n Sarawak yang meneruskan inisiatif pelanconga­n dan kemampanan yang bertanggun­gjawab.

Baru-baru ini, RWMF diiktiraf sebagai salah satu daripada 25 festival antarabang­sa terbaik dan turut meraih Anugerah Kempen PR Global Terbaik pada Anugerah Forum Komunikasi Dunia DAVOS (WCFA) 2023 atas inisiatifn­ya yang mampan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia