Utusan Borneo (Sarawak)

SCCS lancar kempen GoBald 2024

-

Pertubuhan Kanser Kanak-Kanak Negeri Sarawak (SCCS) melancarka­n kempen kesedaran dan pengumpula­n dana tahunannya, GoBald 2024 semalam sebagai sokongan kepada kanak-kanak dan keluarga yang memerangi kanser kanak-kanak di Sarawak.

Pertubuhan bukan berasaskan keuntungan itu menyasarka­n untuk mengumpul RM1 juta dan 500 peserta membotakka­n kepala melalui kempen terkenal mereka.

Mesej di sebalik tema tahun ini, ‘Beacon of Hope’ adalah untuk menekankan peranan penting yang dimainkan oleh individu biasa sebagai ejen harapan untuk kanak-kanak yang menghidap kanser dan mangsa yang terselamat bagi menggalakk­an orang ramai bertindak menjadi sebahagian daripada perjalanan kanakkanak dalam pemulihan daripada kanser mereka.

Presiden SCCS Mary Kiu pada majlis pelancaran itu berkata operasi tahunan SCCS menelan belanja sekitar RM2 juta, dengan lebih 75 peratus daripada dananya disalurkan ke arah menyediaka­n perkhidmat­an sokongan penting, bantuan kewangan dan rawatan perubatan khusus kepada keluarga yang terjejas.

Katanya pada 2023, SCCS membelanja­kan kira-kira RM2.02 juta untuk membantu kanak-kanak melawan kanser.

“Sebagai organisasi bukan berasaskan keuntungan, SCCS bergantung terutamany­a pada derma orang ramai.

“Acara tahunan GoBald adalah salah satu acara kesedaran kanser kanak-kanak terbesar di Sarawak, serta salah satu daripada beberapa kutipan derma membotakka­n kepala di seluruh Malaysia.

“Ia melalui inisiatif pengumpula­n dana utama seperti GoBald yang telah membolehka­n

SCCS menyokong lebih 1,650 keluarga sejak 2001,” katanya.

Setakat ini tahun ini, sebahagian besar dana SCCS telah diperuntuk­kan untuk menyokong rawatan perubatan untuk Jessie Nipah, seorang kanak-kanak perempuan berusia empat tahun dari Sarikei yang disahkan menghidap Neuroblast­oma Peringkat 4 (kanser yang jarang berlaku di tisu saraf).

Tahun lepas, SCCS menaja sepenuhnya ujian dan imbasan makmal penting untuk membolehka­n Jessie menjalani pemindahan sumsum tulang di Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM) di Kuala Lumpur.

Pada Februari 2024, SCCS menaja lebih RM320,000 untuk rawatan imunoterap­i Jessie di Hospital Umum Sarawak (HUS) bagi memastikan dia terus mendapat akses kepada rawatan terbaik yang ada dalam meningkatk­an kadar kemandiria­nnya.

“Setiap tahun, kami merekodkan kira-kira 50 hingga 70 kes kanser kanak-kanak baharu di Sarawak. Pada suku

pertama 2024 sahaja, kami telah mendaftark­an tiga lagi kanak-kanak selain Jessie yang memerlukan rawatan khusus menelan kos antara RM30,000 hingga RM90,000 setiap seorang. Rawatan ini penting untuk memastikan kanak-kanak kecil mempunyai peluang bertarung yang terbaik.

“Selain mengumpul dana, salah satu objektif utama GoBald adalah untuk mencetuska­n lebih banyak perbualan mengenai topik kanser kanakkanak untuk meningkatk­an kesedaran orang ramai.

“Melaluipen­yertaanmas­yarakat dalam GoBald, kami berharap untuk menyebarka­n berita tentang kanser kanakkanak untuk meraih solidariti dan sokongan untuk kanakkanak yang memerangi kanser di Sarawak,” kata Kiu.

Antara penaja dan rakan kongsi GoBald 2024 ialah rakan salon iaitu Ray’s Salon, Maison Monica Hair & Beauty Academy, Fion Hair Studio, Paul & Jennifer, Danny Hair Academy dan T2H Eternity Saloon.

Sementara itu, bagi rakan acara adalah Micklong Bridal Studio, Aaron Soon Photograph­y,

Snail Photograph­y, DK Photograph­y, Village Sound dan Orangutan Creation, manakala bagi rakan tempat penganjura­n adalah Kuching’s AEON Mall and Miri’s Permaisuri Imperial City Mall.

PesertaGoB­aldbolehme­milih untuk mengumpul dana sahaja, membotakka­n kepala mereka ataukedua-duanya.Merekayang memilih untuk membotakka­n kepala mesti mengumpulk­an sekurang-kurangnya RM50 untuk membotakka­n kepala mereka ditaja oleh SCCS.

Acara membotakka­n kepala bagi orang awam akan berlangsun­g pada bulan Jun di Kuching dan Miri.

Pendaftara­n untuk GoBald 2024 bermula semalam di www.gobald.my. Ikuti SCCS di Facebook, Instagram dan TikTok @sccsmy untuk mendapatka­n maklumat lanjut tentang acara akan datang.

Perniagaan atau organisasi yang berminat untuk melaksanak­an projek tanggungja­wab sosial korporat atau pencukuran satelit boleh menghubung­i pasukan SCCS di 082-686276 atau e-mel di em1@sccs.org.my.

 ?? ?? SOKONG: Peserta yang selesai membotakka­n kepala mereka merakamkan kenangan tanda memberi sokongan kepada SCCS.
SOKONG: Peserta yang selesai membotakka­n kepala mereka merakamkan kenangan tanda memberi sokongan kepada SCCS.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia