Utusan Borneo (Sarawak)

Korea Selatan, Thailand seri 1-1 dalam perlawanan kelayakan Piala Dunia

- — AFP

Son Heung-min menjaringk­an gol tetapi Korea Selatan diikat 1-1 di laman sendiri oleh Thailand dalam perlawanan kelayakan Piala Dunia kelmarin dalam perlawanan pertama mereka sejak pemergian bekas jurulatih pasukan, Jurgen Klinsmann.

Ia juga merupakan perlawanan pertama sejak berita mendedahka­n pergaduhan antara kapten Son dan pemain Paris Saint-Germain, Lee Kang-in pada Piala Asia, di mana Korea Selatan tewas 02 kepada Jordan dalam suku terakhir.

Son cedera dengan jari terkehel dalam pergaduhan di hotel pasukan mereka di Qatar pada malam sebelum separuh akhir.

Lee bermula di bangku simpanan pada perlawanan kelmarin tetapi masuk sejurus selepas Thailand meraih gol penyamaan mengejut di Seoul, menerusi Suphanat Mueanta yang merembat masuk dari jarak dekat sejurus selepas sejam.

Walaupun menemui jalan buntu, Korea Selatan masih berada di landasan untuk mara ke peringkat kelayakan seterusnya untuk 2026 dan

menduduki tangga teratas kumpulan mereka dengan tujuh mata daripada tiga perlawanan.

Jurulatih bawah 23 tahun Hwang Sun-hong mengambil alih tugas jurulatih sementara berikutan pemecatan Klinsmann, dan pasukan tuan rumah mendahului tiga minit sebelum separuh masa.

Seperti yang dijangkaka­n,

pemain penyerang Spurs, Son menjaringk­an gol dari jarak dekat untuk membuka jalan kepada Korea Selatan untuk menang kali ketiga dalam tiga perlawanan.

Orang ramai yang memenuhi di Stadium Piala Dunia Seoul yang berkapasit­i 66,000 tempat duduk terdiam pada minit ke-61 apabila Suphanat berada tepat di posisi untuk

melakukan rembatan melepasi penjaga gol Jo Hyeon-woo yang bersendiri­an.

Korea Selatan mempunyai beberapa peluang untuk menjaringk­an gol kemenangan, tetapi mereka gagal menembusi pertahanan Thailand yang semakin kukuh.

Kedua-dua pasukan akan bertemu semula di Bangkok pada hari Selasa.

 ?? — Gambar AFP ?? TARIKAN: Babak aksi pertemuan di antara Korea Selatan adn Thailand dalam aksi kelayakan Piala Dunia di Stadium Seoul.
— Gambar AFP TARIKAN: Babak aksi pertemuan di antara Korea Selatan adn Thailand dalam aksi kelayakan Piala Dunia di Stadium Seoul.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia