Utusan Borneo (Sarawak)

Pegawai kerajaan Kenya tidak endah laporan yang boleh selamatkan nyawa

- — AFP

NAIROBI: Pegawai kerajaan Kenya tidak mengendahk­an “laporan meyakinkan” yang boleh mencegah kematian lebih dari 400 orang anggota kultus hari kiamat yang disyaki, menurut sebuah badan pemerhati hak asasi manusia yang dibiayai oleh negara pada Jumaat.

Timbunan mayat manusia telah ditemui pada April 2023 dalam hutan Shakahola, sebuah hutan luas yang terletak di pedalaman dari pekan Malindi di Lautan India.

Kerajaan dijangka akan mula menyerahka­n mayat yang digali semula kepada ahli keluarga untuk pengebumia­n pada minggu hadapan selepas pemprofila­n DNA yang tertangguh akibat kekurangan reagen dan peralatan.

Kenya National Commission on Human Rights (KNCHR), sebuah badan yang disokong oleh negara, mengkritik pegawai keselamata­n di Malindi bagi “pelepasan tugas yang teruk dan kecuaian.”

“Mereka bukan sahaja gagal untuk proaktif dalam mengumpul dan bertindak berdasarka­n kepada perisikan untuk menghalang pembunuhan beramai-ramai Shakahola namun juga secara tidak wajar gagal untuk bertindak terhadap laporan yang boleh dipercayai dan diambil tindakan,” pengerusi KNCHR Roseline Odede berkata.

Paderi yang mengakui sendiri Paul Nthenge Mackenzie dikatakan telah menghasut para pengikutny­a agar berlapar hingga mati bertujuan untuk “menemui Jesus”.

Ketika kelaparan kelihatan sebagai punca utama bagi kematian, bedah siasat yang dilakukan kerajaan mendapati bahwa beberapa orang mangsa termasuk kanakkanak telah dicekik, dipukul atau dilemaskan.

Di antara April dan Oktober tahun lepas, sejumlah 429 mayat telah digali keluar dari kubur yang dalam, sementara 67 orang dewasa dan 25 orang kanak-kanak telah diselamatk­an, menurut kepada rekod kerajaan.

“Ramai pengikut berdepan satu kematian yang sangat menyeksaka­n dan perlahan, kebanyakan melalui kelaparan,” kata KNCHR.

Kumpulan hak asasi menyatakan tindakan radikalisa­si oleh Mackenzie, seorang bekas pemandu teksi, telah dibangkitk­an dalam satu mesyuarat pengguna mahkamah pada November 2019 namun turut tidak diendahlan.

Seorang bekas pengikut Mackenzie telah mencuba “dengan sangat terdesak” untuk memberikan amaran namun amarannya turut ditolak, tambahnya.

“Berbanding menyiasat kebenaran isu yang dibangkitk­an, wanta itu telah diancam selepas dituduh melakukan tuduhan tidak berasas,” kata Odede.

“Suruhanjay­a tersebut berasa kesal kerana tiada sekatan yang diketahui telah diambil terhadap pegawai tersebut yang melepaskan tugas mereka bagi melindungi beratus-ratus orang, termasuk kanak-kanak yang sama ada telah hilang, meninggal dunia atau mengalami trauma yang sangat mendalam,” kata KNCHR .

Mackenzie berada dalam tahanan sejak menyerah dirinya sendiri kepada pihak polis pada April dan siasatan diteruskan.

Dia telah didakwa dengan pembunuhan, pembunuhan beramai-ramai, keganasan dan penderaan kanak-kanak.

Sebuah jawatankua­sa Senat bagi siasatan melaporkan pada Oktober bahawa Mackenzie telah berdepan dakwaan sejak 2017 bagi pendakwaan ekstrem, namun “sistem kehakiman jenayah gagal untuk mencegah aktiviti keji.”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia