Utusan Borneo (Sarawak)

Belanda kejutkan Scotland 4-0 dalam perlawanan persahabat­an

-

Belanda menjaringk­an tiga gol pada penghujung perlawanan untuk menang mudah 40 ke atas Scotland dalam perlawanan persahabat­an semalam.

Dalam perlawanan dua pasukan yang bersiap sedia untuk permulaan Euro 2024 pada bulan Jun, ia perlawanan yang menggalakk­an untuk Belanda dan membimbang­kan pasukan pelawat.

Pasukan Ronald Koeman mendahului apabila Tijjani Reijnders merembat masuk dari jarak jauh sejurus sebelum separuh masa di Arena Johan Cruyff Amsterdam.

Cubaan Lawrence Shankland dari Scotland terkena palang pada separuh masa kedua dan pasukan pelawat membayar padah untuk kesilapan itu dalam kejatuhan lewat.

Georginio Wijnaldum menanduk masuk gol kedua untuk Belanda sebelum pemain gantian Wout Weghorst dan Donyell Malen menjaringk­an gol pada minit terakhir.

Jurulatih Scotland, Steve Clarke bimbang memandangk­an anak buahnya telah meloloskan 18 gol dalam enam perlawanan terakhir tanpa kemenangan, tewas empat daripada perlawanan tersebut.

Mereka juga dibolosi lebih dua kali dalam enam perlawanan berturut-turut buat kali pertama sejak 1961.

Pasukan Clarke, yang menentang tuan rumah Jerman dalam perlawanan pembukaan Euro 2024, berhasrat untuk kembali ke landasan tepat pada masa menentang Ireland Utara dalam satu lagi perlawanan persahabat­an di Hampden Park pada hari Selasa.

“Ia sesuatu yang pelik. Jelas sekali sakit, tidak boleh berselindu­ng kalah 4-0, ia menyakitka­n,” kata Clarke.

“Selama 70 minit ia sangat bagus kemudian kami meloloskan gol kedua dengan buruk. Perbezaan terbesar antara kedua-dua pasukan ialah penyudahan klinikal.”

Sebaliknya, Belanda telah memenangi empat perlawanan berturut-turut buat kali pertama sejak 2013.

“Sepanjang jam pertama Scotland bermain lebih baik. Agak sukar dipercayai bahawa mereka tidak menjaringk­an gol kerana mereka mempunyai begitu banyak peluang,” kata Koeman.

“Kami perlu bermain bola sepak yang lebih baik. Kami ada banyak kesilapan dan kami perlu melakukan lebih baik di Jerman.”

Koeman memasukkan nama-nama teratas seperti duo Liverpool Virgil Van Dijk dan Cody Gakpo, serta penyerang Atletico Madrid Memphis Depay dalam barisannya.

Sungguhpun dengan kuasa bintang-bintang itu, Scotland bermula dengan baik dan penyerang Hearts, Shankland terlepas peluang awal.

Billy Gilmour mengumpan kepada Ryan Christie, tetapi penjaga gol Belanda Flekken menepis bola ke palang.

Tetapi pada minit ke40, pemain tengah AC Milan, Reijnders mengutip hantaran dari Gakpo dan memasukkan penyudah yang baik, menewaskan Angus Gunn untuk gol antarabang­sa pertamanya.

Belanda menggandak­an kelebihan pada minit ke-72 apabila hantaran lintang Gakpo ditanduk masuk oleh Wijnaldum dari jarak dekat.

Bekas penyerang Manchester United, Weghorst, menanduk masuk sepakan sudut ketika permainan berbaki enam minit dan Malen memecut untuk menambah kesengsara­an Scotland dengan penyudahan hebat dua minit kemudian.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia