Utusan Borneo (Sarawak)

Sunak tegur jersi bola sepak England

PM Britain itu menegaskan Nike tidak sepatutnya ‘mengacau’ bendera negara

-

LONDON: Perdana Menteri Britain Rishi Sunak kelmarin menegur jersi bola sepak England baharu yang direka oleh Nike yang menukar warna Salib St George, menyatakan ‘kita tidak sepatutnya kacau’ bendera negara.

Syarikat gergasi pakaian sukan Amerika Syarikat (AS) itu mengubah warna Salib - bendera England - menggunaka­n jalur ungu dan biru dalam rekaan yang digelar “kemas kini riang” pada baju itu menjelang Euro 2024, yang bermula pada Jun.

Nike dan Persatuan Bola Sepak (FA) berkata warna bendera di bahagian belakang kolar - berbeza daripada warna palang merah tradisiona­l pada latar belakang putih - diilhamkan oleh baju latihan yang dipakai oleh pemenang Piala Dunia 1966 England.

Tetapi rekaan itu telah menimbulka­n tindak balas yang hebat daripada beberapa peminat dan bekas pemain, dengan ahli politik terkemuka turut mempertimb­angkannya.

Sunak - peminat kelab Kejuaraan Southampto­n berkata dia “lebih suka jersi asal” England.

“Pandangan umum saya mengenai bendera negara kita, kita tidak sepatutnya main-main dengan ia,” katanya kepada pemberita.

“Kerana itulah sumber kebanggaan, identiti, siapakah

Pandangan umum saya mengenai bendera negara kita, kita tidak sepatutnya main-main dengan ia. Kerana itulah sumber kebanggaan, identiti, siapakah kita, dan ia sudah sedia ada sempurna.

Rishi Sunak Perdana Menteri Britain

kita, dan ia sudah sedia ada sempurna.”

Setiausaha Kebudayaan Lucy Frazer, yang bidang tugasnya merangkumi sukan, berkata FA dan rakan kongsi pembuat telah gagal mengutamak­an penyokong.

Keir Starmer, ketua parti pembangkan­g utama Britain dan penyokong Arsenal, menggesa Nike untuk “mempertimb­angkan semula” keputusann­ya.

Dalam satu kenyataan kelmarin, Nike berkata ia “tidak pernah berniat untuk menyinggun­g perasaan” tetapi tidak menyatakan sebarang rancangan untuk menukar reka bentuk kit demikian.

“Kami telah menjadi rakan kongsi FA dengan bangganya sejak 2012 dan memahami kepentinga­n Salib St George dan kami tidak pernah berniat untuk menyinggun­g perasaan, memandangk­an ia bermakna kepada peminat England,” katanya.

“Bersama-sama dengan FA, hasrat kami adalah untuk meraikan wira-wira 1966 dan pencapaian mereka. Kemasan pada pergelanga­n tangan mengambil ilham daripada peralatan latihan yang dipakai oleh wira England 1966, dengan warna biru dan merah dan ungu.

“Warna yang sama juga menampilka­n tafsiran bendera di

bahagian belakang kolar.”

Pengurus England, Gareth Southgate menegaskan kontrovers­i itu tidak menjejaska­n persiapan mereka menjelang perlawanan persahabat­an dengan Brazil di Wembley Sabtu ini.

“Ia tidak mengambil apa-apa daripada persiapan sepanjang hari kami,” kata Southgate.

“Ia tiada dalam senarai keutamaan saya. Saya tidak tahu sama ada perbalahan mengenai bendera St George pada jersi England adalah perlu kerana ia tidak selalu berlaku.

“Perkara paling penting pada jersi England ialah Three

Lions kami kerana itu simbol ikonik. Itulah perkara yang membezakan kami.

“Kalau begitu, soalan awak ialah, patutkah kita mengubah salib bendera St George? Jika ia bukan salib merah dan latar belakang putih, maka ia bukan salib St George pula, jadi ia soalan yang sukar untuk dijawab.”

FA berkata ia berbangga dengan reka bentuk kit, juga merujuk kaitannya dengan 1966.

“Ini bukan kali pertama reka bentuk inspirasi Salib St George yang berwarna berbeza diletakkan pada baju England,” kata seorang jurucakap. — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? IMEJ NEGARA: Jersi baharu skuad bola sepak kebangsaan England dipamerkan di sebuah butik untuk dijual di London.
— Gambar AFP IMEJ NEGARA: Jersi baharu skuad bola sepak kebangsaan England dipamerkan di sebuah butik untuk dijual di London.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia