Utusan Borneo (Sarawak)

‘Sesi terburuk’ Hamilton

Juara dunia tujuh kali itu menyalahka­n perubahan yang dilakukan pada jenteranya

-

MELBOURNE: Juara dunia tujuh kali Lewis Hamilton merungut akan salah satu ‘sesi terburuk sejak sekian lama’ selepas perubahan yang dibuat pada Mercedes yang dipandunya gagal di Melbourne kelmarin.

Bintang Britain itu menduduki tempat kesembilan dalam latihan pertama untuk Grand Prix Australia, tetapi merosot ke tangga ke-18 pada sesi kedua untuk ketinggala­n 1.5 saat di belakang pemandu Ferrari, Charles Leclerc.

“Jelas sekali saya tidak berasa hebat. Kami mengalami salah satu sesi terburuk sejak sekian lama,” kata Hamilton, yang akan berpindah pada penghujung musim untuk menyertai Ferrari.

Mercedes menukar persediaan keretanya antara FP1 dan FP2 dalam usaha untuk memperbaik­i masalah selekoh berkelajua­n tinggi dan lantunan yang menghalang­nya di Arab Saudi.

Tetapi Hamilton berkata ia memburukka­n keadaan.

“Kami memulakan hari di hadapan dan dalam FP1, kereta itu terasa bagus secara keseluruha­nnya. Latihan pertama adalah prestasi terbaik kereta itu setakat ini tahun ini,” katanya.

“Untuk meneruskan pembelajar­an kami, kami membuat beberapa perubahan besar kepada FP2 dan malangnya, itu semakin memburukka­n kereta.

“Ia sukar tetapi ada perkara positif yang boleh kami ambil

dari sesi pertama. Kami akan bekerja keras semalaman untuk membuat penambahba­ikan menjelang esok.”

Rakan sepasukan George Russell bernasib baik, menduduki tempat keenam, dan merasakan dia boleh menduduki

tempat tiga teratas.

“Saya memandu pada pusingan yang sangat baik dalam usaha saya pada tayar lembut, tetapi tersasar di dua selekoh terakhir dan saya mengalami kerosakan pada sayap depan.”

“Tanpa itu, saya rasa kami

boleh menamatkan sesi di tempat ketiga.

“Setiap pusingan adalah sangat berharga kerana anda mempelajar­i lebih banyak tentang kereta itu dan cuba meletakkan­nya di kedudukan yang tepat.”

 ?? — Gambar AFP ?? TELITI: Jurutera dan mekanik pasukan Mercedes memeriksa jentera Hamilton pada latihan sesi pertama di Litar Albert Park di Melbourne, Australia.
— Gambar AFP TELITI: Jurutera dan mekanik pasukan Mercedes memeriksa jentera Hamilton pada latihan sesi pertama di Litar Albert Park di Melbourne, Australia.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia