Utusan Borneo (Sarawak)

Ribuan berarak di Mexico, kecam ‘kekejaman’ polisi imigresen

-

TUXTLA GUTIERREZ: Sekitar 2,000 pendatang yang menuju ke Amerika Syarikat (AS) di selatan Mexico berlepas dengan sebuah karavan ketika perarakan Minggu Suci bagi mengecam apa yang mereka panggil sebagai “kekejaman” polisi imigresen.

Acara tersebut, dikenali sebagai “Via Crucis of the Migrant” diadakan setiap tahun sejak 2010 di wilayah Chiapas.

Perarakan itu membawa kain rentang bertulis: “Pembunuh pendatang miskin” dan sebatang salib besar.

“Pendatang terus mengalami penderitaa­n yang ditanggung oleh Yesus,” kata Heyman

Vazquez, seorang paderi yang mengetuai perarakan.

“Pendatang adalah mangsa rompakan, penculikan dan peras ugut oleh penjenayah dan pihak berkuasa, yang sering memaksa mereka untuk keluar dari bas bagi meneruskan perjalanan panjang mereka dengan berjalan kaki,” katanya.

“Ia kelihatan bahawa ia adalah sebuah kerajaan sadistik yang menyukai penderitaa­n orang lain. Ia berasa senang ketika pendatang mengalami keletihan, pancaran matahari, hujan. Ia adalah sesuatu yang kami tidak fahami, namun masyarakat tidak boleh terbiasa dengan penderitaa­n manusia,” tambah Vazquez.

Ribuan pendatang sedang menunggu di Chiapas bagi permit yang membolehka­n mereka untuk transit melalui Mexico, dan mereka sering menganjurk­an perarakan dan tunjuk perasaan lain untuk cuba mempercepa­tkan proses itu.

Setiap tahun ribuan pendatang melarikan diri daripada keganasan dan kemiskinan dengan merentasi Mexico menuju ke sempadan AS.

Jumlah yang meningkat telah memenuhi fasiliti imigresen Mexico dan rumah perlindung­an, serta meletakkan kerajaan di bawah tekanan meningkat dari AS untuk menangani isu dalam tahun pilihan raya. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia