Utusan Borneo (Sarawak)

Minat Junior bermain bola kian pudar setelah sekian lama jadi mangsa perkauman

-

MADRID: Pemain sayap Brazil Vinicius Junior berkata minatnya untuk bermain bola sepak semakin pudar apabila insiden perkauman ke atasnya semakin kerap berlaku di Sepanyol, semasa sidang media yang sebak kelmarin.

Pemain penyerang Real Madrid itu telah mengalami cemuhan perkauman daripada penyokong pasukan lawan beberapa kali dalam beberapa tahun kebelakang­an ini, dengan satu insiden di Valencia pada Mei mencetuska­n kemarahan seluruh dunia.

Sepanyol akan menentang Brazil skuad negara Vinicius di Santiago Bernabeu pada hari Selasa di bawah slogan “Satu Kulit” untuk membantu memerangi perkauman.

“Saya sudah lama mengalami (perkauman) ini, dan setiap kali saya berasa lebih sedih, dan setiap kali keinginan saya untuk bermain berkuranga­n,” kata Vinicius kepada pemberita.

Pemain berusia 23 tahun itu menangis pada satu ketika selepas menjawab soalan mengenai cemuhan perkauman yang dialaminya di stadium-stadium berbeza di seluruh Sepanyol.

Bagaimanap­un kemudian, Vinicius berkata dia tidak akan meninggalk­an Sepanyol dan cuba bermain di negara lain untuk mengelakka­n penderaan.

“Saya akan memberikan orang rasis apa yang mereka mahu,” katanya.

“Saya akan kekal di kelab terbaik dunia, menjaringk­an seberapa banyak gol yang saya boleh supaya mereka terus melihat saya.”

Vinicius berkata dia berharap dia hanya boleh memikirkan tentang karier bermainnya.

“Bermain bola sepak sangat penting tetapi perjuangan menentang perkauman lebih penting,” katanya.

“Saya mahu orang kulit berwarna menjalani kehidupan yang normal dan jika itu berlaku, saya boleh bermain ke perlawanan dengan kelab dan hanya fokus pada bermain.”

Terdahulu, pemain pertahanan Sepanyol dan rakan sepasukan kelab Vinicius, Dani Carvajal menafikan bahawa negaranya tidak rasis.

“Saya yakin Sepanyol bukan negara rasis tetapi terdapat ramai orang rasis di sini dan ramai daripada mereka berada di stadium,” kata Vinicius.

“Dari kali pertama saya mengadu tentang perkauman di Sepanyol ia telah meletus. Mereka menghina saya kerana warna kulit saya jadi saya bermain lebih teruk di atas padang.

“Mereka boleh mengatakan banyak perkara lain kepada saya dan saya tidak akan berkata apa-apa, saya harap saya boleh pergi ke stadium dan tidak memikirkan apa-apa yang berlaku.”

Baru-baru ini, dia mengecam penyokong Atletico Madrid kerana melaungkan cemuhan perkauman yang ditujukan kepadanya sebelum pertembung­an Liga Juara-Juara menentang Inter Milan awal Mac.

“Ini realiti menyedihka­n yang berlaku walaupun semasa perlawanan di mana saya tidak hadir,” kata Vinicius di platform media sosial X.

Jurulatih Real Madrid Carlo Ancelotti berkata pada November bahawa Vinicius “malangnya telah terbiasa” dengan perkauman di Sepanyol.

Carvajal berkata sebelum ini dia tidak fikir negaranya rasis tetapi penghinaan perkauman merupakan perkara yang “paling keji” yang wujud dalam sukan.

“Malangnya ada orang yang pergi ke perlawanan bola sepak untuk melepaskan semua kemarahan mereka,” kata Carvajal.

“Apabila ia menyakitka­n seseorang, mereka melakukann­ya lagi.

“Orang seperti itu tidak sepatutnya dibenarkan masuk ke stadium kerana ia perkara paling keji yang wujud dalam sukan.”

Sepanyol tewas 1-0 menentang Colombia Jumaat lalu dalam permainan persahabat­an ketika mereka terus dalam persiapan untuk Euro 2024. — AFP

 ?? ?? JUNIOR
JUNIOR

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia