Utusan Borneo (Sarawak)

Kecederaan ‘luar biasa’ buka peluang kepada pemain-pemain sampingan England: Southgate

-

LONDON: Gareth Southgate kelmarin membuat kenyataan bahawa rentetan kecederaan yang "luar biasa" telah membuka peluang kepada pemainpema­in sampingan ketika England bersedia menjelang perlawanan terakhir mereka sebelum pengurus menamakan skuad Euro 2024.

England, antara pasukan pilihan untuk memenangi kejohanan di Jerman, berdepan Belgium di Wembley pada hari Selasa dan kini dihalang oleh senarai panjang pemain yang tidak dapat hadir termasuk kapten Harry Kane, Bukayo Saka, Kyle Walker dan Harry Maguire.

Anak buah Southgate semakin bijak selepas tewas 1-0 kepada Brazil pada hari Sabtu - kekalahan pertama mereka sejak tersingkir pada suku akhir Piala Dunia kepada Perancis pada Disember 2022.

Mereka kini akan menentang Belgium, pasukan keempat dalam ranking dunia FIFA, dalam perlawanan terakhir mereka sebelum tarikh akhir 7 Jun untuk penyerahan nama skuad, seminggu sebelum kejohanan bermula.

Southgate terpaksa berdepan dengan beberapa kecederaan pemain utama, sebelum dia mengumumka­n skuadnya untuk perlawanan Brazil dan Belgium.

“Ia jumlah yang luar biasa pemain yang tidak dapat bermain untuk kami,” kata jurulatih England itu.

“Saya tidak pernah mengalamin­ya sebelum ini, tetapi ini bermakna ada peluang untuk orang lain. Ia semakin sukar di peringkat antarabang­sa.”

Southgate mengesahka­n bahawa pemain tengah Real Madrid, Jude Bellingham boleh bermain sepanjang perlawanan, setelah pulih daripada kekejangan otot yang memaksanya keluar semasa menentang Brazil.

Dia berkata penyerang Brentford, Ivan Toney, yang hanya pernah tampil sekali untuk England, akan bermain semasa menentang Belgium.

Toney awal bulan ini menerima panggilan England pertamanya sejak dia menjalani penggantun­gan lapan bulan kerana melanggar peraturan pertaruhan Persatuan Bola Sepak, tetapi dia tidak beraksi menentang Brazil.

Declan Rice dari Arsenal akan menjadi ketua pasukan pada penampilan ke-50 untuk England.

“Dia mempunyai kepimpinan dan pengalaman yang hebat pada usia yang muda,” kata pengurus England itu. “Ia satu peluang bagus untuk pemain muda menunjukka­n kepimpinan.

“Perasaan berbeza dalam kumpulan, dinamik berbeza. Ramai pemain dalam skuad sekarang adalah masa depan jangka masa pertengaha­n dan panjang.”

Rice mengaku dia “terpaku” ketika diberi peluang untuk mengetuai pasukan.

“Lima puluh penampilan, ia seperti mimpi, ia satu penghormat­an,” kata pemain tengah itu. “Pada penampilan ke-50 saya, untuk keluar di Wembley di hadapan keluarga dan rakan-rakan saya, ia satu penghormat­an yang besar, saya terpaku.” — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia