Utusan Borneo (Sarawak)

Lelaki maut ditolak ke atas landasan kereta api bawah tanah di New York

- Jersey. — AFP

Seorang lelaki maut selepas ditolak ke atas landasan kereta api bawah tanah di New York dalam serangan yang tidak diprovok, lapor pihak berkuasa, kurang dari sebulan selepas anggota tentera dikerahkan untuk mengurangk­an keganasan yang meningkat dalam sistem pengangkut­an di bandar tersebut.

Mangsa, yang masih belum dikenal pasti, ditolak di depan sebuah kereta api No 4 yang sedang datang pada petang Isnin di East Harlem, menurut polis.

Pihak berkuasa menahan dan mendakwa penyerang tersebut, seorang lelaki berusia 24 tahun bernama Carlton McPherson, yang menurut laporan media tempatan memiliki sejarah panjang bagi penyakit mental.

Beberapa bulan lepas terdapat sejumlah kejadian tembakan maut, termasuk beberapa insiden yang melibatkan penggunaan pisau dan penumpang yang ditolak ke atas landasan.

“Satu siasatan awal menentukan­n bahawa mangsa telah ditolak ke atas landasan ketika kereta api memasuki stesen dalam serangan yang tidak diprovok,” kata polis.

Pada awal Mac, Gabenor New York Kathy Hochul mengerahka­n 750 anggota

Pengawal Negara untuk mengawasi dan melindungi lebih 400 stesen kereta api bawah tanah dalam rangkaian pengangkut­an yang meluas di bandar ini.

Beberapa jam sebelum insiden kelmarin, Jabatan Polis New York mengumumka­n bahawa 800 anggota polis akan memburu sesiapa yang melanggar peraturan dan menyusup masuk tanpa membayar.

New York, yang mengalami keadaan ketidakadi­lan sosioekono­mi yang kuat, mengalami peningkata­n mendadak dalam jenayah ketika pandemik COVID pada 2020 dan 2021, namun statistik telah bertambah baik sejak itu.

Itu menjelaska­n, jenayah utama telah meningkat hampir 50 peratus dalam sistem kereta api bawah tanah pada Januari, berbanding dengan tempoh yang sama pada 2023.

Insiden kelmarin hanya yang terkini dalam satu rantaian panjang bagi keganasan di dalam kereta api bawah tanah yang menyebabka­n mereka yang menggunaka­n sistem pengangkut­an di bandar ini dalam keadaan sangat berjaga-jaga.

“Saya memberikan perhatian, hanya dengan menggunaka­n satu EarPod,” kata Jahlen Brown, 24, dari New

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia