Utusan Borneo (Sarawak)

Medvedev dan Alcaraz mara ke saingan suku akhir Terbuka Miami

-

Juara bertahan Terbuka Miami, Daniil Medvedev dan pilihan utama Carlos Alcaraz mara ke suku akhir kejohanan dengan kemenangan meyakinkan semalam.

Medvedev memperoleh kemenangan 7-6 (7/5), 6-0 ke atas pemain Jerman, Dominik Koepfer manakala Alcaraz menumpaska­n Lorenzo Musetti dari Itali dengan kemenangan 6-3, 6-3 dalam masa 85 minit.

Pilihan kedua, Jannik Sinner dari Itali turut mara ke peringkat lapan akhir dengan menewaskan Christophe­r O’Connell dari Australia 64, 6-3.

Alcaraz, yang sedang memburu ‘Sunshine Double’ selepas menang di Indian Wells, terlalu kuat untuk pilihan ke-23 Musetti.

Stadium menjadi hangat apabila rali pada perlawanan ketiga set kedua menyaksika­n Musetti menyambut bola di antara kakinya, mengalahka­n Alcaraz tetapi pemain Sepanyol itu membalasny­a namun kehilangan mata akibat hantaran voli yang terkena jaring.

Namun keseluruha­nnya, ia perlawanan yang selesa untuk Alcarez.

Pada suku temasya, Alcaraz akan menentang pemain Bulgaria Grigor Dimitrov, yang menewaskan Pole Hubert Hurkacz 3-6, 6-3, 7-6 (7/3).

Medvedev membuat permulaan yang luar biasa di gelanggang Stadium, dengan beberapa siri kesilapan , dan mendapati dirinya ketinggala­n 4-0 pada set pertama.

Tetapi setelah membalikka­n defisit itu, Medvedev terus memenangi semua baki perlawanan.

Pemain Rusia itu mencadangk­an bahawa Koepfer telah bergelut untuk pulih selepas melihat meloloskan pendahulua­n.

Pemain nombor empat dunia, Medvedev akan menentang pemain Chile, Nicolas Jarry yang mengecewak­an pilihan ketujuh dari Norway, Ruud dengan kemenangan 7-6 (7/3), 6-3.

Sinner dari Itali ketinggala­n 3-1 pada set pertama menentang O’Connell, ketika pemain Australia itu bijak mencampura­dukkan pendekatan­nya, mengajukan pelbagai soalan kepada lawannya dari Itali.

Dia hampir tewas pada 0-30 tetapi bertindak balas dengan kuat untuk bangkit dan memenangi set selepas 58 minit.

Set kedua lebih mudah untuk Sinner yang mematahkan servis pertama O’Connell dan kemudian menang mudah.

Sinner akan menentang Czech Tomas Macchac yang mara ke suku dengan kemenangan 6-3, 6-3 ke atas seorang lagi pemain Itali, Matteo Arnaldi. — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? SEMANGAT KESUKANAN: Medvedev (kiri) berjabat tangan dengan Koepfer selepas tamat perlawanan di antara mereka berdua di Kejohanan Terbuka Miami.
— Gambar AFP SEMANGAT KESUKANAN: Medvedev (kiri) berjabat tangan dengan Koepfer selepas tamat perlawanan di antara mereka berdua di Kejohanan Terbuka Miami.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia