Utusan Borneo (Sarawak)

Brazil bangkit untuk ikat Sepanyol 3-3

Gol penyamaan Paqueta nafikan kemenangan Sepanyol di Stadium Santiago Bernabeu

-

MADRID: Brazil menyambar gol lewat untuk berkongsi keputusan yang menghiburk­an dan hangat dalam perlawanan persahabat­an dengan Sepanyol yang berkesudah­an seri 3-3 semalam.

Lucas Paqueta menyempurn­akan sepakan penalti pada masa kecederaan untuk menafikan kemenangan La Roja di Santiago Bernabeu, selepas mereka mendahului lewat.

Kapten Sepanyol, Rodri menjaringk­an dua penalti dalam pertarunga­n sengit di bawah bumbung tertutup di ibu negara Sepanyol.

Pemain tengah Manchester City itu membuka jaringan menerusi sepakan penalti pada minit ke-12 selepas pemain sayap Lamine Yamal menjatuhka­nnya di dalam kotak dan Dani Olmo menambah pendahulua­n Sepanyol dengan jaringan individu yang baik.

Kesilapan penjaga gol Sepanyol, Unai Simon membolehka­n Rodrygo menjaringk­an satu gol sebelum rehat dan pemain sensasi remaja Endrick, sebagai pemain gantian, menyamakan kedudukan Brazil pada lima minit babak kedua.

Rodri melakukan sepakan penalti kedua selepas Dani Carvajal dikasari oleh Lucas Beraldo tetapi Paqueta menjaringk­an gol penentu.

Perlawanan itu, yang diatur untuk membantu memerangi perkauman selepas pelbagai insiden pembulian ditujukan kepada pemain sayap Real Madrid dan Brazil, Vinicius Junior di Sepanyol, menjadi pertarunga­n mendebarka­n antara dua negara kelas berat bola sepak.

Vinicius menjadi kapten Brazil buat kali pertama tetapi berjaya disenyapka­n, dengan rakan senegarany­a yang masih remaja dan bakal rakan sepasukann­ya di Los Blancos, Endrick, terus menikmati tumpuan, manakala Yamal bersinar untuk Sepanyol.

Rodri diberikan lilitan lengan oleh kapten tetap Alvaro Morata, sebagai tanda hormat akan kematian datuk pemain tengah itu baru-baru ini.

“Saya mendedikas­ikan gol itu kepada datuk saya, untuk semua yang dia ajarkan kepada saya,” tambah Rodri.

Jurulatih Sepanyol Luis de la Fuente memilih pasukan yang hampir berkekuata­n penuh untuk menghadapi pemenang Piala Dunia lima kali itu.

La Roja cemerlang pada separuh masa pertama, hampir tidak membenarka­n Brazil bernafas dalam perlawanan kedua jurulatih Selecao, Dorival Junior.

Yamal mendapatka­n penalti yang disempurna­kan oleh Rodri untuk gol pembukaan, walaupun pemain sayap Barcelona itu bernasib baik penalti dihadiahka­n selepas tersungkur mudah selepas dikasari Joao Gomes.

Pemain berusia 16 tahun itu terus berkembang dan melorong buat Olmo untuk gol kedua.

Penyerang RB Leipzig Olmo menyudahka­n gol dengan cemerlang, dengan beberapa gerakan lincah untuk melepasi Beraldo sebelum melencong melepasi penjaga gol Brazil, Bento.

Sepanyol memberi Brazil peluang sejurus sebelum separuh masa apabila penjaga gol Unai Simon secara tidak sengaja memberikan bola kepada

Rodrygo, yang menyambut bola dengan kepalanya dan menjaringk­annya.

Pada separuh masa Dorival membantu Endrick, yang menjaringk­an gol kemenangan menentang England pada hari Sabtu.

Bintang muda berusia 17 tahun itu tidak perlu menunggu lama untuk menjaringk­an gol pertamanya di ibu negara Sepanyol itu, menjaringk­an gol dengan bantuan selepas tendangan sudut menghala ke laluannya.

Sepanyol menyangka mereka telah memenangi perlawanan itu apabila Rodri menyempurn­akan penalti keduanya di akhir perlawanan selepas Carvajal terjatuh ketika berlanggar dengan Beraldo, tetapi Brazil enggan menyerah.

Pelawat memperoleh penalti sendiri pada lewat masa kecederaan apabila Carvajal, yang terjatuh, menarik kaki Galeno ke belakang.

Paqueta, yang sebelum ini bernasib baik dilepaskan tanpa hukuman kerana menghayunk­an tangan ke arah Marc Cucurella, menghantar Simon ke arah yang salah untuk menyamakan kedudukan dengan sepakan terakhir.

“Perlawanan menentang Brazil tidak pernah mesra, kedua-dua pihak mahu menang, kami memberikan segala-galanya di atas padang dengan dan tanpa bola,” kata Olmo. — AFP

Perlawanan menentang Brazil tidak pernah mesra, kedua-dua pihak mahu menang, kami memberikan segalagala­nya di atas padang dengan dan tanpa bola.

Dani Olmo Pemain tengah Sepanyol

 ?? — Gambar AFP ?? AKSI MENARIK: Sebahagian daripada babak-babak aksi perlawanan persahabat­an antarabang­sa di antara Sepanyol dan Brazil di Stadium Santiago Bernabeu di Madrid.
— Gambar AFP AKSI MENARIK: Sebahagian daripada babak-babak aksi perlawanan persahabat­an antarabang­sa di antara Sepanyol dan Brazil di Stadium Santiago Bernabeu di Madrid.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia