Utusan Borneo (Sarawak)

Jerman benam Belanda 2-1 di Frankfurt

-

Tandukan minit ke-84 Niclas Fuellkrug memberi kemenangan buat tuan rumah Euro 2024, Jerman yang menewaskan Belanda 2-1 dalam perlawanan persahabat­an di Frankfurt semalam.

Ketika perlawanan berbaki 17 minit, pemain penyerang Borussia Dortmund itu melonjak paling tinggi untuk menanduk sepakan sudut Toni Kroos, dan teknologi garisan gol mengesahka­n bola telah melepasi garisan gol.

Jerman terpaksa bangkit dalam perlawanan, bolos selepas hanya empat minit, dengan Joey Veerman mengambil kesempatan daripada kelemahan pertahanan Maximilian Mittelstae­dt untuk memberikan Belanda pendahulua­n.

Mittelstae­dt, hanya bermain permainan kedua dalam jersi Jerman, menebus kesilapann­ya tidak lama kemudian, melakukan rembatan menakjubka­n dari luar kotak untuk menyamakan kedudukan pada 10 minit.

Kemenangan itu mempamerka­n peningkata­n prestasi Jerman kebelakang­an ini, kemenangan kedua berturut-turut kurang daripada tiga bulan daripada menganjurk­an Euro 2024.

Jurulatih Jerman Julian Nagelsmann berkata “perlawanan itu agak rumit berbanding perlawanan menentang Perancis, tetapi kami berjaya memperoleh kemenangan kedua berturut-turut - ia perasaan yang bagus.”

Jerman hadir dalam perlawanan itu dengan menunggang gelombang keyakinan yang jarang-jarang dilihat dalam beberapa tahun kebelakang­an ini, disokong oleh kemenangan meyakinkan 2-0 ke atas Perancis pada hari Sabtu selepas pada 2023 mereka hanya menang tiga daripada 11 perlawanan.

Nagelsmann menurunkan kesebelasa­n utama yang tidak berubah tetapi bukan seperti permulaan pantas Sabtu, di mana Florian Wirtz memberi Jerman pendahulua­n selepas hanya tujuh saat, Belanda menerkam kesilapan mereka untuk membuka jaringan seawal empat minit.

Selepas penampilan pertama yang mengagumka­n menentang Perancis, Mittelstae­dt menjadi punca masalah, hantaran lemahnya menemui Memphis Depay yang membantu Veerman menjaringk­an gol.

Mittelstae­dt bagaimanap­un menebus kesilapann­ya, meledakkan rembatan luar biasa dari luar kotak yang melantun masuk dari palang.

Nagelsmann memuji Mittelstae­dt yang “cemerlang”, memberitah­u RTL selepas perlawanan bahawa “kesilapan berlaku, tetapi apa yang lebih penting ialah selepas itu, dia menanganin­ya dengan cemerlang.”

Jamal Musiala, mencipta gol penyamaan dengan hantaran halus, hampir menjaringk­an satu lagi selepas 17 minit apabila dia mengumpan bola dengan mahirnya untuk Kai Havertz, tetapi pemain penyerang Arsenal itu merembat tepat ke arah penjaga gol.

Walaupun kelihatan bercelaru dan tidak banyak mengganggu pertahanan Jerman, pasukan pelawat berjaya meredakan perlawanan selepas kekecohan awal, dengan kedua-dua pasukan mencipta sedikit peluang pada babak kedua.

Nagelsmann membawa pemain tua menggantik­an yang muda, menggantik­an Havertz dan Wirtz dengan veteran Thomas Mueller dan Fuellkrug, dan serta-merta Jerman kelihatan lebih baik.

Musiala memaksa penyelamat beberapa saat kemudian apabila Jerman meningkatk­an tekanan, dengan Fuellkrug menanduk masuk gol kemenangan sejurus selepas itu, mencatatka­n gol ke-11nya dalam 15 perlawanan antarabang­sa.

 ?? — Gambar AFP ?? AKSI TUMPUAN: Sebahagian daripada babak-babak aksi perlawanan persahabat­an di antara Jerman dan Belanda di Frankfurt.
— Gambar AFP AKSI TUMPUAN: Sebahagian daripada babak-babak aksi perlawanan persahabat­an di antara Jerman dan Belanda di Frankfurt.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia