Utusan Borneo (Sarawak)

Kegagalan Wales beraksi di Euro 2024 adalah ‘kejam’: Page

-

Pengurus Wales, Rob Page berkata terlepas Euro 2024 adalah ‘kejam’ kepada pemainnya selepas Poland menang 5-4 menerusi sepakan penalti penentuan untuk layak di Cardiff semalam.

Selepas kedua-dua pasukan tidak dapat dipisahkan dalam keputusan seri 0-0, pemain sayap Leeds, Dan James ialah satu-satunya pemain yang gagal menjaringk­an gol dalam penalti penentuan itu.

Lima sepakan penalti sempurna Poland membolehka­n mereka mendapat tempat bersama Perancis, Belanda dan Austria dalam Kumpulan D yang sukar di Euro 2024 di Jerman musim panas ini.

Generasi baharu Wales, yang tidak dapat melihat Gareth Bale yang telah bersara, kalah tipis dengan cara yang menyayat hati untuk penyokong tuan rumah dan pengurus mereka di Stadium Cardiff City.

Walaupun memiliki bintang Barcelona, Robert Lewandowsk­i di hadapan, Poland gagal mencipta gol dalam tempoh 120 minit.

Bagaimanap­un, pasukan pelawat menemui jaring dari titik penalti apabila Lewandowsk­i, Sebastian Szymanski, Przemyslaw Frankowski,

Nicola Zalewski dan Krzysztof Piatek merembat masuk dengan yakin.

James perlu menjaringk­an gol untuk mengekalka­n negaranya, tetapi Wojciech Szczesny menerpa rendah ke kanannya untuk menghantar Poland ke Euro buat kali kelima berturut-turut.

Page merombak barisan hadapannya, walaupun menjaringk­an gol menentang Finland, David Brooks bermula di bangku simpanan untuk memberi laluan kepada Kieffer Moore.

Ketangkasa­n fizikal Moore telah menjadi senjata penting Wales sejak Page mengambil alih empat tahun lalu dan memberikan ancaman yang lebih besar daripada Lewandowsk­i.

Dalam aksi di hadapan pintu gol separuh masa pertama, tuan rumah menganggap mereka telah mendahului.

Ben Davies menanduk masuk dari Moore tetapi pemain pertahanan Tottenham itu telah ofsaid beberapa sentimeter.

Szczesny menafikan gol pembuka Moore hanya dua minit memasuki babak kedua dengan penyelamat­an yang menakjubka­n.

Prestasi Poland di tempat lawan telah menyebabka­n mereka layak secara automatik selepas tewas dalam perlawanan menentang Albania, Republik Czech dan Moldova.

Penjaga gol Wales Danny Ward belum bermain seminit pun bola sepak untuk kelab Leicester musim ini, namun dia tidak diuji sehingga penentuan penalti itu.

Pasukan tuan rumah menamatkan 90 minit dan tidak mempunyai cetusan kreatif untuk mencatat kejayaan yang kerap diberikan oleh Bale atau Aaron Ramsey yang mengalami kecederaan.

Perlawanan memasuki masa tambahan pertama Wales dalam bola sepak antarabang­sa apabila pemain Page yang keletihan bertahan untuk sepakan penalti.

Jakub Piotrowski hampir memenangi gol untuk Poland apabila percubaann­ya dari tepi kotak melepasi tiang.

Wales terpaksa bertahan beberapa saat terakhir dengan 10 pemain apabila Chris Mepham dilayangka­n kad kuning kedua.

Tetapi pengalaman pertama mereka dalam sepakan penalti menjadi pahit walaupun Davies, Moore, Harry Wilson dan Neco Williams menjaringk­an empat percubaan pertama mereka. — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? RAIKAN KEMENANGAN: Pemain Poland meraikan kejayaan selepas memenangi perlawanan playoff menentang Wales melalui penentuan tendangan penalti di Cardiff.
— Gambar AFP RAIKAN KEMENANGAN: Pemain Poland meraikan kejayaan selepas memenangi perlawanan playoff menentang Wales melalui penentuan tendangan penalti di Cardiff.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia