Utusan Borneo (Sarawak)

England, Belgium seri 2-2 di Stadium Wembley

-

Jude Bellingham menjaringk­an gol pada detik akhir untuk menyelamat­kan keputusan seri 2-2 untuk England di Wembley semalam selepas Youri Tielemans menjaringk­an dua gol untuk Belgium pada perlawanan akhir sebelum pemilihan skuad Euro 2024 oleh Gareth Southgate.

England yang dibelengu kecederaan - antara pasukan pilihan untuk menjuarai Euro di Jerman - beraksi cemerlang dalam barisan serangan tetapi Tielemans dapat memanfaatk­an kelemahan pertahanan pasukan tuan rumah.

Pemain tengah Aston Villa itu menjaringk­an gol pembuka awal selepas kesilapan lemah penjaga gol England, Jordan Pickford dan menanduk masuk gol kedua pada separuh masa pertama selepas Ivan Toney menyamakan kedudukan menerusi sepakan penalti.

Belgium terselamat daripada serangan bertubi-tubi England dan nampaknya akan bertahan untuk menang di hadapan lebih 80,000 penyokong sebelum pemain tengah Real Madrid, Bellingham meledak gol di akhir masa kecederaan.

Keputusan seri itu merupakan rangsangan yang dialualuka­n

untuk England selepas mereka tewas 0-1 kepada Brazil di Wembley pada hari Sabtu - kekalahan pertama mereka sejak kekalahan kepada Perancis di suku akhir Piala Dunia 2022.

“Jude sudah tentu menjadi tajuk utama dan semangat kompetitif itu, keinginann­ya untuk tidak kalah, keinginann­ya untuk menang, menjadi peransang dalam mendapatka­n gol lewat,” kata jurulatih England, Southgate.

“Seluruh pasukan menunjukka­n semangat itu sepanjang perlawanan dan bangkit bersama dengan pasukan

yang kurang berpengala­man.”

Southgate terpaksa bergelut dengan banyak ketiadaan pemain dalam jendela antarabang­sa Mac dan masalahnya bertambah apabila pemain pertahanan John Stones dipaksa keluar awal di London, digantikan oleh Joe Gomez.

Pengurus itu, apabila ditanya siapa yang akan bersedia untuk Euro, yang bermula pada bulan Jun, berkata dia “tidak tahu”.

“Menariknya, beberapa pemain telah bangkit secara positif daripada peluang yang mereka miliki dan oleh

itu kami mungkin mendapat pemahaman dalam satu aspek tetapi kecederaan masih menjadi kebimbanga­n kami,” tambahnya.

“Kami mempunyai begitu ramai pemain yang tidak dapat bermain pada masa ini dan bahang daripada musim akan mendatang, kami tidak akan tahu apa yang akan tinggal sehingga tepat pada penghujung­nya.”

Jurulatih Belgium, Domenico Tedesco berkata dia kecewa kerana terlepas kemenangan “istimewa dan hebat” tetapi mengakui England kuat.

 ?? — Gambar AFP ?? AKSI TUMPUAN: Sebahagian daripada babak-babak aksi perlawanan persahabat­an antarabang­sa di antara England dan Belgium di Stadium Wembley di London.
— Gambar AFP AKSI TUMPUAN: Sebahagian daripada babak-babak aksi perlawanan persahabat­an antarabang­sa di antara England dan Belgium di Stadium Wembley di London.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia