Utusan Borneo (Sarawak)

SIDC bakal lonjak Sarawak sebagai pusat penyelidik­an penyakit berjangkit terkenal

-

Sarawak bersiap sedia menjadi pusat penyelidik­an penyakit berjangkit terkenal di Asia Tenggara dengan siapnya Pusat Penyakit Berjangkit Sarawak (SIDC) tercanggih dalam tempoh dua tahun lagi.

Menteri Pendidikan, Inovasi dan Pembanguna­n Bakat (MEITD) Dato Sri Roland Sagah Wee Inn berkata, SIDC yang terletak bersebelah­an dengan Pusat JantungSar­awakdiSama­rahan direka bentuk untuk menjadi kemudahan canggih, khusus untuk penyelidik­an penyakit berjangkit.

“SIDC adalah salah satu inisiatif strategik utama kerajaan Sarawak melalui SRDC (Majlis Penyelidik­an dan Pembanguna­n Sarawak.

“Ini bagi memastikan kita bersedia menghadapi sebarang wabak di Sarawak, terutamany­a berkaitan penyakit di rantau Asia Tenggara,” katanya berucap majlis penyerahan tapak SIDC di sini, semalam.

Sagah menekankan penubuhan SIDC adalah sebahagian daripada strategi yang lebih besar untuk membangunk­an industri bioperubat­an di Sarawak yang akan menyumbang kepada pertumbuha­n tenaga kerja berkemahir­an tinggi selaras dengan Strategi Pembanguna­n Pasca C0VID19 (PCDS) 2030.

Sehubungan itu, beliau berkata kerajaan Sarawak komited sepenuhnya untuk membiayai kedua-dua pembinaan dan operasi SIDC, dengan menekankan kepentinga­n bersedia menghadapi potensi wabak di peringkat tempatan dan serantau.

“Memandangk­an kerjasama yang kami wujudkan dengan rakan kongsi di United Kingdom, Switzerlan­d, Singapura, Korea Selatan dan Australia, sertaminat­daripadape­ngguna makmal, saya menggesa kontraktor­danpasukan­projek untuk mempercepa­tkan dan komited sepenuhnya untuk menyiapkan bangunan itu sebelum tarikh akhir 30 bulan.

“Saya harap tidak akan ada sebarang kelewatan. Kita perlu memulakan pembinaan

dengan segera.

“Kesediaan Sarawak untuk menghadapi pandemik masa depan bergantung pada kerja yang dilakukan oleh SIDC, membuka jalan bagi ekosistem bioperubat­an yang berkembang maju,” tambahnya.

Acara itu menyaksika­n penyerahan tapak SIDC kepada kontraktor utama yang dilantik untuk bangunan dan infrastruk­tur, Perbena Emas Sdn Bhd oleh Borneo

Developmen­t Corporatio­n (Sarawak) Sdn Bhd (BDC).

Majlis turut dihadiri Timbalan Menterinya Datuk Francis Harden Hollis, Ketua Pegawai Eksekutif SIDC Prof Madya Dr Ivan Yap Kok Seng, Ketua Institut Penyelidik­an Klinikal bagi Penyelidik­an Klinikal Hospital Umum Sarawak Dr Alan Fong, Ketua Pegawai Eksekutif BDC Nor-E-Fadzwie Salleh dan Pengarah Eksekutif Perbena Emas Sdn Bhd Helen Teng.

 ?? — Gambar Chimon Upon ?? SERAH TAPAK: Yap memberi taklimat kepada Sagah mengenai projek pembanguna­n SIDC.
— Gambar Chimon Upon SERAH TAPAK: Yap memberi taklimat kepada Sagah mengenai projek pembanguna­n SIDC.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia