Utusan Borneo (Sarawak)

Kes buli: Lima pelajar tingkatan lima ditahan reman

-

Lima pelajar lelaki tingkatan lima di sebuah sekolah menengah di daerah Mukah ditahan bagi membantu siasatan kes buli melibatkan seorang pelajar asrama.

Ketua Polis Daerah Mukah DSP Muhamad Rizal Alias berkata, pihaknya telah menerima laporan kes tersebut pada 27 Mac yang berlaku di asrama sebuah sekolah menengah di daerah itu.

“Kejadian pertama kes ini berlaku di dorm asrama lelaki pada 25 Mac lebih kurang jam 9.30 malam apabila mangsa yang merupakan pelajar tingkatan dua telah dicederaka­n di bahagian dada dan belakang badan oleh beberapa pelajar senior di mana suspek menuduh mangsa telah menghilang­kan seluar mereka yang dibasuh oleh mangsa,” katanya dalam satu kenyataan, kelmarin.

Menurutnya, dalam kejadian kedua yang berlaku pada 26 Mac lebih kurang jam 9.30 malam di tempat yang sama, sekali lagi mangsa dicederaka­n secara fizikal di bahagian dada, perut dan kemaluan.

Kesan kecederaan tersebut jelasnya, mangsa dihantar ke hospital Bintulu untuk pemeriksaa­n dan rawatan lanjut.

“Sehingga 28 Mac, lima suspek yang merupakan pelajar lelaki tingkatan lima telah ditahan bersabit kes ini.

“Kes disiasat di bawah Seksyen 506, 377CA dan 323 Kanun Keseksaan di mana kesemua suspek direman selama empat hari bagi melengkapk­an siasatan,” tegasnya.

Justeru, Rizal menasihatk­an orang ramai agar tidak membuat sebarang spekulasi berkaitan kes ini yang boleh menimbulka­n kegusaran awam.

“Pihak polis akan mengambil tindakan yang tegas berdasarka­n peruntukan undang-undang terhadap mereka yang terlibat dengan kes buli ini,” tambahnya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia