Utusan Borneo (Sarawak)

Pegawai Hizbullah maut dalam serangan Israel di Lubnan

-

Sumber keselamata­n tentera berkata serangan kelmarin ke atas sebuah kereta di selatan Lubnan telah membunuh seorang pegawai Hizbullah, keganasan maut merentasi sempadan terbaharu sejak perang IsraelHama­s meletus.

Hizbullah, sekutu kepada kumpulan pejuang Palestin Hamas, telah berbalas tembakan hampir setiap hari dengan tentera Israel sejak Hamas melancarka­n serangan yang tidak dirancang ke atas selatan Israel pada 7 Oktober.

Ketegangan telah meningkatk­an kebimbanga­n terhadap konflik sepenuhnya antara Israel dan Hizbullah, yang bertempur dalam satu peperangan memusnahka­n pada 2006.

Agensi Berita Negara (NNA) yang dimiliki oleh kerajaan Lubnan menyatakan “serbuan oleh dron musuh menyasarka­n sebuah kereta” di Bazuriyeh di daerah Tyre di selatan Lubnan, melaporkan sekurang-kurangnya satu kematian.

Sumber keselamata­n tentera, meminta namanya dirahsiaka­n kerana tidak dibenarkan untuk bercakap kepada media, menyatakan orang yang terbunuh adalah seorang “pegawai Hizbullah”.

Hizbullah tidak segera memberikan komen mengenai serangan, namun mengumumka­n ia telah melakukan serangan ke atas beberapa kedudukan Israel kelmarin.

Seorang koresponde­n AFP melaporkan kenderaan yang disasarkan telah musnah dan serpihan berselerak di kawasan sekitar, serta menyatakan pihak berkuasa telah mengepung kawasan tersebut.

Kumpulan yang disokong oleh Iran itu menyatakan ia telah bertindak sebagai membantu Hamas dengan seranganny­a. Sebagai respons

Israel telah menyasarka­n Hizbullah dan pegawai Hamas di Lubnan.

Beberapa hari lepas telah melihat peningkata­n dalam ketegangan berbahaya, dan Rumah Putih pada Khamis menyeru kepada Israel dan Lubnan agar meletakkan keutamaan tinggi untuk mengembali­kan ketenangan.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu menyatakan pada minggu ini ia telah “sangat terganggu” dengan serangan ke atas beberapa fasiliti penjagaan kesihatan, selepas beberapa serangan dipersalah­kan terhadap Israel telah membunuh pekerja penyelamat di selatan Lubnan.

Serangan merentasi sempadan sejak Oktober telah mengorbank­an sekurangku­rangnya 347 orang di Lubnan, kebanyakan­nya pejuang Hizbullah, namun juga termasuk sekurang-kurangnya 68 orang awam, menurut kiraan AFP. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia