Utusan Borneo (Sarawak)

Ten Hag: Mainoo bakal jadi pemain bintang Man Utd pada masa depan

-

Pengurus Manchester United, Erik ten Hag yakin Kobbie Mainoo dapat mengatasi khabar angin yang menyatakan­nya sebagai bintang meningkat untuk kelab dan negara.

Pemain berusia 18 tahun itu memenangi anugerah pemain terbaik perlawanan pada permulaan pertamanya di England dalam keputusan seri 2-2 menentang Belgium pada Selasa untuk meletakkan dirinya dalam saingan untuk dipilih dalam skuad Gareth Southgate untuk Euro 2024.

Mainoo juga telah menjadi cahaya bersinar musim ini untuk United, menjadi orang penting di bahagian tengah Ten Hag sejak membuat permulaan Liga Perdana pertamanya pada November.

“Saya fikir ia sangat bagus, tetapi kami tidak terkejut,” kata Ten Hag kelmarin mengenai prestasi antarabang­sa Mainoo. “Kami telah melihat kemampuann­ya, bahawa dia boleh menyesuaik­an diri dengan cepat pada tahap tinggi. Ia kelihatan semula jadi.

“Kami sangat gembira untuknya dan sudah tentu bangga. Saya boleh katakan sangat bangga.

“Ia bagus untuk akademi Manchester United kerana mereka melahirkan pemain yang begitu muda untuk menyertai pasukan kebangsaan. Itu pujian yang besar untuk seluruh kelab.”

Kemenangan mendebarka­n 4-3 ke atas Liverpool pada suku akhir Piala FA sebelum rehat antarabang­sa telah membantu menghidupk­an musim United.

The Red Devils kini menjadi pilihan utama untuk mara ke final untuk tahun kedua berturut-turut selepas diundi akan menentang pasukan divisyen dua Coventry dalam empat perlawanan terakhir.

United juga sedang memburu Aston Villa dan Tottenham dengan harapan untuk layak ke Liga JuaraJuara musim depan.

Anak buah Ten Hag berada sembilan mata di belakang Villa yang menduduki tangga keempat dan enam mata di belakang Tottenham.

Kelompok empat teratas akan menjamin tempat dalam Liga Juara-Juara, tetapi tempat kelima juga mungkin cukup baik jika mereka menamatkan musim ini dengan kuat dalam pertanding­an Eropah.

Kecederaan telah menjejaska­n musim kedua yang sukar untuk Ten Hag dan United akan dirangsang dengan kepulangan pemain pertahanan tengah Lisandro Martinez untuk lawatan ke Brentford hujung minggu ini.

Pemenang Piala Dunia Argentina itu hanya membuat 10 penampilan sepanjang musim akibat kecederaan kaki dan lutut yang serius.

“Kami merinduiny­a setiap perlawanan kerana dia membawa ketenangan dalam pasukan,” tambah Ten Hag.

“Dan pada masa yang sama, (dia membawa) sikap pemenang dan dia boleh menyatakan ini dengan jelas. Dia boleh menyalurka­n ini ke dalam pasukan dan itu banyak menyumbang kepada prestasi kami.” — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? MENYINAR: Mainoo (kiri) beraksi pada perlawanan persahabat­an di antara England dan Belgium yang diadakan di Stadium Wembley di London pada 26 Mac lalu.
— Gambar AFP MENYINAR: Mainoo (kiri) beraksi pada perlawanan persahabat­an di antara England dan Belgium yang diadakan di Stadium Wembley di London pada 26 Mac lalu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia