Utusan Borneo (Sarawak)

Sinner mara ke final

Pemain dari Itali itu mengatasi lawannya dari Rusia, Medvedev dalam tempoh masa 69 minit pada Kejohanan ATP Terbuka Miami

- — AFP

MIAMI: Jannik Sinner pemain dari Itali memusnahka­n Daniil Medvedev 6-1, 6-2 dalam masa hanya 69 minit kelmarin untuk mara ke final ATP Terbuka Miami.

Sinner, nombor tiga dunia akan menentang sama ada pemain Jerman Alexander Zverev atau pemain Bulgaria Grigor Dimitrov pada perlawanan akhir Ahad dan merupakan pilihan utama selepas mempamerka­n kuasa dan kemahirann­ya di separuh akhir.

Pemain Itali itu telah tewas kepada Medvedev dalam perlawanan akhir Miami tahun lalu tetapi bangkit daripada ketinggala­n dua set untuk menewaskan­nya pada final Terbuka Australia pada Januari.

Kemenangan­nya tidak dapat diragui kali ini, kerana Sinner benar-benar menguasai dari awal.

Sinner mematahkan permainan servis pertama Medvedev untuk mendahului

Pemain tenis lelaki Itali

2-0 pada set pembukaan, mengekalka­n pemain Rusia itu di sudut pada penghujung rali yang panjang sebelum menghantar pukulan kemenangan melepasiny­a.

Sementara pemain berusia 22 tahun itu kelihatan segar dan bersemanga­t, meledak dengan kuasa dari garis apabila dia mendapatka­n mata, Medvedev bergelut untuk menahan servisnya dan pemain Itali itu menguasai lagi pada permainan keempat, mengambil kesempatan daripada mata penentuan keempat.

Medvedev kelihatan terkial-kial, akhirnya berjaya bertahan pada perlawanan keenam, tetapi Sinner bersungguh-sungguh dan menyempurn­akan kemenangan pada set pertama dalam masa 33 minit sahaja.

Ia cerita yang sama dalam set kedua, Sinner mendahului sementara pemain Rusia itu kelihatan kecewa selepas dia tersasar pada 4-1, salah satu siri pukulan yang sangat buruk daripada pemain berusia 28 tahun itu.

Sinner dapat mengawal tentangan dalam usaha untuk memenangi perlawanan itu dan mengakui bahawa kemenangan­nya dibantu oleh sifat lawannya yang luar biasa.

“Saya berasa hebat di gelanggang hari ini. Biasanya lebih lama bermain, kita akan lebih selesa dan saya sangat gembira dengan prestasi hari ini,” katanya.

“Saya rasa Daniil tidak berasa begitu baik hari ini. Dia melakukan banyak kesilapan yang biasanya tidak dilakukann­ya, jadi saya hanya mengambil peluang itu. Saya menjangkak­an perlawanan yang sangat sukar.”

Sinner telah memenangi lima perlawanan berturuttu­rut menentang Medvedev selepas tewas enam pertemuan pertama mereka.

Medvedev berterus-terang terhadap prestasiny­a.

“Dia bermain dengan baik. Saya tidak bermain dengan cukup baik. Kita boleh bercakap selama berjam-jam tetapi akhirnya saya memang tidak bermain dengan cukup baik, dia bermain dengan baik, dia menang mudah. Itulah penghujung cerita, sejujurnya,” katanya.

Saya berasa hebat di gelanggang hari ini. Biasanya lebih lama bermain, kita akan lebih selesa dan saya sangat gembira dengan prestasi hari ini.

Jannik Sinner

 ?? — Gambar AFP ?? AKSI UNGGUL: Sinner (kiri) berjabat tangan dengan Medvedev selepas tamat perlawanan di antara mereka berdua di separuh akhir Kejohanan ATP Terbuka Miami di Florida.
— Gambar AFP AKSI UNGGUL: Sinner (kiri) berjabat tangan dengan Medvedev selepas tamat perlawanan di antara mereka berdua di separuh akhir Kejohanan ATP Terbuka Miami di Florida.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia