Utusan Borneo (Sarawak)

Trump tunjuk reaksi tak selesa, marah di bilik mahkamah New York

-

Donald Trump menunjukka­n perasaanny­a dengan jelas bahawa dia lebih suka berada di tempat lain daripada di bilik mahkamah New York kelmarin, dibicaraka­n atas dakwaan penipuan dalam perniagaan.

Berpakaian sut biru dengan tali leher biru, bekas presiden Amerika Syarikat (AS) itu beralih antara rasa tidak selesa dan marah, ketika dia menjalani hari kedua prosiding bersejarah, yang menyaksika­n perbicaraa­n jenayah pertama melibatkan seorang presiden AS.

“Ini perbicaraa­n yang sepatutnya tidak pernah dibawa,” kata Trump kepada pemberita di luar bilik mahkamah, ketika dia menyelar Presiden Joe Biden, saingan Demokratny­a dalam pilihan raya presiden November, turut menyelar “hakim yang membenci Trump” dalam kes itu.

“Setiap pakar undang-undang berkata perbicaraa­n ini memalukan,” tambahnya.

Trump dituduh memalsukan rekod perniagaan dalam skim untuk menutup laporan menjelang kemenangan pilihan raya 2016 bahawa dia mempunyai hubungan luar nikah dengan seorang bintang filem lucah.

Kini, dengan kempen presiden 2024 semakin hangat, “Saya sepatutnya sekarang berada di Pennsylvan­ia, di Florida, di banyak negeri lain – Carolina Utara, Georgia – berkempen,” katanya.

Selepas bercakap ringkas dengan peguamnya kelmarin, Trump mengambil tempat di meja pembelaan dan kelihatan tenang apabila jurugambar dibawa masuk untuk mengambil gambarnya sebelum perbicaraa­n.

Hari itu dikhaskan untuk pemilihan juri, dengan pendakwa raya dan peguam menyoal bakal juri dalam usaha mencari 12 warga New York yang dianggap cukup adil untuk menentukan nasib jutawan yang dibelenggu skandal itu.

Trump, yang berada di bawah perintah sekatan bercakap yang menyekatny­a daripada menyerang individu yang berkaitan dengan kes itu, duduk diam dan terus memandang ke kotak juri.

Para juri yang berpotensi, dipilih secara rawak untuk mengambil bahagian dalam drama undang-undang berisiko tinggi ini, terpaksa

menjawab dengan lantang senarai panjang soalan mengenai profesion, status keluarga dan hobi mereka – serta simpati dan berat sebelah politik mereka – untuk menentukan sama ada mereka akan dapat menilai defendan yang berkontrov­ersi itu dengan adil.

Tampak tidak berminat pada mulanya, Trump akhirnya memberi perhatian khususnya apabila bakal juri menjawab “ya” kepada soalan pendakwa sama ada mereka dapat menarik balik keputusan bersalah, memiringka­n kepalanya sekali atau dua kali semasa mereka menjawab.

Trump menjadi lebih bersemanga­t apabila seorang juri yang berpotensi menjawab soalan, berkata dia telah membaca buku Trump “The Art of the Deal.” Trump tersenyum dan mengangguk tanda bersetuju.

Dia menoleh untuk melihat Hakim Juan Merchan menyoal seorang juri tentang hantaran yang dibuat oleh wanita itu di halaman media sosialnya.

Semasa juri keluar dari bilik mahkamah, hakim bercakap kepada peguam Trump.

“Klien anda boleh didengari” oleh juri, mengatakan bahawa Trump “membebel” dan “memberi isyarat”.

“Mana-mana juri saya tidak boleh ditakut-takutkan di dalam bilik mahkamah ini,” hakim memberi amaran, mengarahka­n pihak pembelaan untuk bercakap dengan anak guam mereka mengenai tingkah laku itu.

 ?? — Gambar AFP ?? MARAH: Trump semasa menghadiri hari kedua perbicaraa­nnya di Mahkamah Jenayah Manhattan di New York kelmarin.
— Gambar AFP MARAH: Trump semasa menghadiri hari kedua perbicaraa­nnya di Mahkamah Jenayah Manhattan di New York kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia