Utusan Borneo (Sarawak)

Angka korban banjir kilat di Nairobi kini cecah 13

-

Angka kematian akibat banjir kilat di ibu negeri Nairobi telah meningkat kepada 13 orang selepas penemuan tiga lagi mayat kelmarin, menurut polis.

Presiden William Ruto mengadakan mesyuarat tergempar melibatkan pelbagai agensi kelmarin bagi bertindak terhadap krisis selepas hujan lebat mencetuska­n banjir yang mengakibat­kan kekecohan di sekitar bandar, menghalang jalan raya dan jambatan serta membanjiri rumah-rumah di daerah setinggan.

Rakyat Kenya telah diberikan amaran agar sentiasa bersiap siaga, dengan ramalan bagi lebih banyak hujan lebat di sekitar negara dalam masa beberapa hari akan datang.

“Kami menemui tiga mayat lagi pada hari ini dan pencarian sedang diteruskan kerana kami mempunyai orang yang dilaporkan telah hilang,” kata komander polis tempatan Fred Abuga.

Mayat itu ditemui di sungai Mathare yang melintasi sebuah kawasan setinggan yang luas dengan nama yang sama merupakan salah satu kawasan yang paling terjejas akibat banjir.

Kenya dan bahagian lain di Afrika Timur adalah terdedah kepada perubahan iklim dan musim hujan yang sedang berlaku telah disekat oleh corak cuaca El Nino ketika wilayah itu pulih dari kemarau paling teruk dalam empat dekad.

“Kami hanya memerlukan orang sentiasa bersiap sedia,” kata Ruto, sambil menambah bahawa mereka yang tinggal di kawasan yang paling terdedah akan ditempatka­n semula.

Timbalan Presiden Rigathi Gachaguab berkata amaran harian akan dikemukaka­n untuk memaklumka­n penduduk mengenai situasi terkini.

“Kerajaan akan melakukan apa sahaja, menggunaka­n semua sumber yang diperlukan dalam bentuk wang dan kakitangan bagi memastikan tiada lagi nyawa yang terkorban,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia