Utusan Borneo (Sarawak)

Man City kejar rapat pendahulu liga

Pemburu gelaran Liga Perdana itu mendekati satu mata di belakang Arsenal setelah memusnahka­n Brighton 4-0 menerusi sentuhan ajaib Foden, De Bruyne dan Alvarez

-

BRIGHTON: Manchester City memusnahka­n Brighton 4-0 dengan dua gol Phil Foden dan pemburu gelaran Liga Perdana itu menedekati satu mata di belakang pendahulu Arsenal semalam.

Skuad kendalian Pep Guardiola mendominas­i di Stadium Amex sejak Kevin De Bruyne menanduk masuk gol pendahulua­n awal.

Penyerang England Foden menjaringk­an dua gol sebelum rehat untuk meletakkan keputusan itu di luar jangkauan.

Julian Alvarez menamatkan kemarau golnya selepas separuh masa untuk memastikan kehilangan pemain penyerang yang cedera, Erling Haaland tidak dirindui.

“Ia keputusan yang baik untuk kami, sangat bagus,” kata Guardiola. “Saya kata sebelum ini, apa yang telah kita dah buat dahulu, tak bermakna kita akan buat lagi pada masa hadapan.

“Kami tahu margin sangat kecil. Kami perlu menang setiap satu. Setiap perlawanan kami lebih dekat.”

Kekalahan mengejut Liverpool di Everton pada hari Rabu merupakan rangsangan untuk City dalam perlumbaan kejuaraan selepas Arsenal membelasah Chelsea 5-0 pada Selasa.

Dan kemenangan City ini memastikan takdir gelaran berada dalam tangan mereka.

Pasukan Guardiola, yang mempunyai satu perlawanan dalam tangan berbanding Arsenal dan Liverpool di tempat ketiga, akan dinobatkan sebagai juara untuk musim keempat berturut-turut, pencapaian yang tidak pernah berlaku sebelum ini jika mereka memenangi lima perlawanan terakhir mereka.

Dengan menjaringk­an sekurang-kurangnya empat gol dalam setiap empat perlawanan liga terakhir mereka, City kembali pulih pada saat yang tepat sekali lagi.

Tetapi Guardiola memberi amaran: “Apa yang berlaku kepada Liverpool, dua kekalahan berturut-turut, ia boleh berlaku kepada Arsenal, ia boleh berlaku kepada kami.

“Apa yang penting ialah kami masih berada di sana. Ada banyak perlawanan untuk dimainkan.”

Seterusnya untuk City, yang tidak tewas dalam 18 perlawanan liga, adalah lawatan ke Nottingham Forest pada hari Ahad, manakala Arsenal bertandang ke Tottenham beberapa jam lebih awal.

Guardiola mengeluh dengan jadual perlawanan yang “tidak boleh diterima” yang dipercayai­nya membahayak­an kesihatan pemainnya, mempersala­hkan timbunan jadual itu untuk prestasi hambar mereka ketika menang 1-0 menentang Chelsea pada separuh akhir Piala FA Sabtu lalu.

Ketika City mencari tenaga untuk melonjak selangkah lebih dekat dengan gelaran, Brighton segar kerana mereka baru bermain buat kali pertama dalam 12 hari. Tetapi juara semasa tidak menunjukka­n tanda-tanda keletihan kerana mereka mendahului pada minit ke-17. Foden menguasai bola 30 meter dari gol dan melayang ke arah sayap kanan, di mana hantaran cerdiknya menemui Kyle Walker. Walker membuat hantaran silang ke dalam kawasan dan De Bruyne mengatur lariannya dengan sempurna apabila tandukan terjun pemain

Belgium itu menghantar bola melepasi penjaga gol Brighton, Jason Steele ke atas bumbung gol.

Gol keempat De Bruyne dalam lima perlawanan terakhirny­a menandakan kali pertama pemain tengah itu menjaringk­an gol dengan kepalanya dalam karier Liga Perdana.

Dalam detik kebimbanga­n yang jarang-jarang berlaku di pertahanan City, Brighton hampir merampas gol penyamaan serta-merta, tetapi tandukan Lewis Dunk terlalu dekat dengan Ederson.

Anak buah Guardiola menggandak­an pendahulua­n pada minit ke-26 hasil daripada nasib baik apabila Foden memenangi sepakan percuma.

Foden tidak mensia-siakan peluang itu, membuat pukulan kuat yang melantun daripada Pascal Gross dan melepasi Steele yang tersalah arah.

Gol ke-23 penyerang England itu dalam semua pertanding­an musim ini diikuti gol ke-24 lapan minit kemudian.

Tekanan tanpa henti City membuat pemain Brighton Valentin Barco panik dan menyerahka­n penguasaan bola kepada Bernardo Silva dan Foden menyambar bola, menjaringk­an penyudah klinikal ke sudut jauh dari jarak 12 meter.

Alvarez telah menjaringk­an satu gol dalam 16 perlawanan sebelum ini dan pengganti Haaland menamatkan larian tandusnya dengan gol liga pertamanya sejak Januari pada minit ke-62.

Walker hilang kawalan bola selepas menceroboh masuk ke dalam kawasan, tetapi terjahanny­a menghalang Steele daripada mengutip bola dan Alvarez lantas menerkam untuk memasukkan bola dari jarak dekat.

Ia keputusan yang baik untuk kami, sangat bagus. Saya kata sebelum ini, apa yang telah kita dah buat dahulu, tak bermakna kita akan buat lagi pada masa hadapan.

Pep Guardiola Pengurus Manchester City

 ?? — Gambar AFP ?? SENGIT: Pemain pertahanan Manchester City Nathan Ake (kanan) bersaing dengan pemain tengah Brighton Simon Adingra pada perlawanan Liga Perdana Inggeris di antara Brighton and Hove Albion dan Manchester City di Stadium Komuniti Khas Amerika di Brighton, England, kelmarin.
— Gambar AFP SENGIT: Pemain pertahanan Manchester City Nathan Ake (kanan) bersaing dengan pemain tengah Brighton Simon Adingra pada perlawanan Liga Perdana Inggeris di antara Brighton and Hove Albion dan Manchester City di Stadium Komuniti Khas Amerika di Brighton, England, kelmarin.
 ?? ?? FODEN
FODEN

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia