Utusan Borneo (Sarawak)

Perjalanan masih ‘berbatu-batu lagi’ untuk kebangkita­n Everton: Dyche

-

LONDON: Pengurus Everton, Sean Dyche menegaskan kelabnya masih mempunyai perjalanan ‘berbatu-batu lagi’ dalam usaha kebangkita­n yang berterusan walaupun kemenangan mengejut 2-0 ke atas Liverpool yang sepatutnya memastikan kelangsung­an Liga Perdana mereka.

Pasukan Dyche memburu kemenangan pertama ke atas saingan Merseyside mereka di Goodison Park dalam tempoh 14 tahun pada hari Rabu.

Gol daripada Jarrad Branthwait­e dan Dominic Calvert-Lewin memberikan Everton kemenangan kedua mereka dalam 30 pertemuan terakhir dengan Liverpool, yang menyaksika­n cita-cita mereka untuk merangkul kejuaraan liga terjejas teruk akibat kekalahan itu.

Selepas dihukum dengan dua potongan mata berjumlah lapan mata kerana melanggar peraturan keuntungan dan kemampanan Liga Perdana, Everton berada dalam bahaya kehilangan status divisyen teratas mereka buat kali pertama sejak 1954.

Tetapi The Toffees kini mendahului lapan mata daripada Luton yang duduk di tangga ketiga tercorot dengan baki empat perlawanan.

Bagaimanap­un Dyche menjelaska­n bahawa usaha Everton untuk kembali menonjol masih belum mencapai misi yang berjaya.

“Ada banyak lagi yang perlu ditempuhi. Ia perkara yang saya fikirkan, kebenaran untuk kelab,” katanya.

“Kami perlu berada pada tahap di mana semua orang di seluruh lembaga faham akannya. Semua peminat dan semua orang di kelab dan saya masih fikir kami tidak cukup di sana.

“Kami sedang menuju ke arah itu, beberapa realiti kelab: kewangan dan di mana ia berada dan tiada penyelesai­an segera. Ia perlu dibina.”

Everton menerima kunjungan Brentford pada hari Sabtu mencari kemenangan keempat berturut-turut di tempat sendiri dan Dyche mahu pemainnya fokus semula dengan cepat selepas perlawanan tempatan Merseyside.

“Kami telah mengambil langkah besar tetapi masih ada lagi yang akan datang. Kami boleh mengawal keadaan sendiri dan itulah yang sentiasa kami sasarkan walaupun dengan potongan mata dan kami sudah mula menunjukka­nnya semula,” katanya.

 ?? — Gambar AFP ?? TUNJUK AJAR: Dyche memberi arahan kepada anak buahnya pada perlawanan Liga Perdana Inggeris di antara Everton dan Liverpool di Goodison Park di Liverpool, baru-baru ini.
— Gambar AFP TUNJUK AJAR: Dyche memberi arahan kepada anak buahnya pada perlawanan Liga Perdana Inggeris di antara Everton dan Liverpool di Goodison Park di Liverpool, baru-baru ini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia